Minden, amit a Kékszalag történetéről tudni érdemes!

Három nap múlva rajtol el Balatonfüredről a Kékszalag Nagydíj. Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye idén ünnepli a 85. születésnapját.


A Magyar Vitorlás Szövetség várakozása szerint, több mint hatszáz hajó áll majd rajthoz a 2019. július 18-án induló 51. Kékszalag Nagydíjon.Európa legrégebbi és leghosszabb tókerülő versenye a vitorlázás és a Balaton ünnepe is egyben.

A Kékszalag egyesíti a balatoni vitorlázás legnemesebb hagyományait, és versenylehetőséget nyújt a legmodernebb technológiával felszerelt hajóknak.

Résztvevői egyszerre küzdenek meg az ellenfelekkel és az elemek kihívásaival, két napon át egyszerre teszi próbára a vitorlázni tudást, a kitartást és az akaraterőt. A legtöbb indulót a második nap is a vízen, versenyben találja, ami komoly fizikai és pszichológiai megterhelés. Az éjszakai vitorlázás különleges képességeket igényel, amelyekre más versenyeken nincs szükség.

Az 51. Kékszalag Nagydíjon, több mint 600 egység teszi magát próbára.

Fotó: Facebook.com/Kékszalag

Valamikor a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbocán a kék szalagot. A vitorlás sport elterjedésével az európai tavakon is kialakultak azok a versenyek, amelyek győztese árboc­csúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerést jelképező szalagot. 1934­-ben ezt a szokást ültette át a Balatonra a versenyt először kiíró Hungária Yacht Club. 

A Kékszalag a Balaton legtradicionálisabb vitorlásversenye, amely több mint nyolcvan éves fennállása alatt folyamatosan megújult. Hagyomány például, hogy a versenyre mindig azon a júliusi hétvégén kerül sor, amely legközelebb van a holdtöltéhez. A rajt sokáig péntek reggel volt, az utóbbi időben azonban átkerült csütörtökre, de az időpont változatlan: reggel kilenc óra. Eleinte nem volt időkorlátozás, később azonban bevezették a negyvennyolc órás limitet. Aki tehát szombat reggel kilencig nem ér célba, az hiába küzdött! Az évek során folyamatosan változott azoknak a hajóknak a köre is, amelyeknek engedélyezték az indulást. 1934-ben még bármilyen vitorlás hajó versenyezhetett. Később kizárták ebből a körből a jollékat (gyors, könnyű, uszonyos egytestű hajók), majd erre a sorsra jutottak a kisebb tőkesúlyos vitorlások (például a csillaghajók). Az elmúlt tizenöt év a többtestű hajók „beengedéséről” szólt, s nem kizárt, hogy a következő tíz évben a víz alatti szárnyakat használó hajók lesznek a viták középpontjában.

Idén is a Kékszalag megszerzése a cél.

Fotó: Facebook.com/Kékszalag

A Kékszalag versenyének távja légvonalban mintegy 160 kilométer. Persze a vitorlások nem egyenes vonalban teszik meg a távot: úgy navigálnak, hogy a lehető legrövidebb idő alatt célba érjenek. A rajt- és célvonalat a balaton­füredi kikötő előtt tűzik ki. Az első pályajel északkeleti irányban, Balatonkenese előtt található. Ezt elhagyva a hajók a déli part legnagyobb települése, Siófok felé haladnak. Innen a Tihanyi-szoroson át hajózva a Balaton délnyugati csücs­kében Keszthely a következő állomás, ahonnét már újra északkeletnek, azaz visszafelé hajóznak a Balaton hosszában, hogy elérjék a balatonfüredi célt.

A légvonalban 160 km-es távot, a hajók nem egy egyenes vonal mentén teszik meg.

Fotó: MVSZ

A versenyt először 1934-ben írta ki a balatonfüredi Hun­gária Yacht Club. Elképzelésük lényege az volt, hogy a Balaton Kék Szalagját bármely vitorlás elnyerhesse, amely a kiírt távon, az óramutató járásának megfelelően a leggyorsabban körbehajózza a tavat.

1942-ig a versenyre kétévente került sor, ezután a háború miatt kimaradt néhány esztendő, s a hagyomány 1947-ben éledt újra. A verseny egyre népszerűbb lett, s 1955-ben a Nemere II. nevű 75-ös cirkáló 10 óra 40 perc alatt teljesítette a távot. Ezt a fantasztikus rekordot csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdöntenie egy high­tech anyagokból készült katamaránnak! 2001 óta a ver­senyt már évente rendezik meg, s Európa legnagyobb tókerülő versenye lett.

Balatoni idill, a II. világháború előtt: Az 1942-es Kékszalag.

Fotó:Fortepan/Dr. Ember Károly

Az első, 1934-es Kékszalag győztese a Rabonbán nevű 30-as cirkáló lett, amely 21 hajó között ért elsőnek célba. Kormányosa Ugron Gábor volt.

A versenyt kétszer nyerte el női kormányos: 1940-ben és 1942-ben Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette győzelemre a Tramontana 8R yachtot. Emlékére ma minden Kékszalagon a legjobb női egység nyeri el a Gordon Evelyn vándordíjat.

A Tramontana hétszer nyerte meg a Kékszalagot.

Fotó: Facebook.com/TramontanaVitorlásBalatonfüred

A „Trami” egyébként a mai napig a Kékszalag történetének legsikeresebb hajója: összesen hétszer diadalmaskodott. A gyönyörűen felújított vitorlás legutóbb 1989-ben győzött.

A „leglassúbb győztes” díját 1953-ban oszthatták volna ki, ekkor olyan gyenge szél fújt, hogy a Nemere II. 75-ös cirkáló 40 óra alatt ért célba. Ugyanez a hajó futotta meg a legendás rekordot is: 1955-ben 10 óra 40 perc alatt kerülte körbe a Balatont. Rekordját 2012-ben a Fifty-fity nevű karbonból készült, high-tech, kétárbocos katamarán döntötte meg, amely 2014-ben újabb rekordot ért el, hihetetlen 7 óra 13 perces idővel.

 

2014-ben a Fifty-fifty alig több, mint 7 óra alatt hajózta körbe a Balatont.

Fotó: Facebook.com/TörökBrigiPhotographer

 

 A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki összesen tizenhárom alkalommal tudott győzni.

Fotó: Facebook.com/MagyarVitorlásSzövetség

A Kékszalag legjei:

  • A legelső verseny: 1934. július 27. - 21 résztvevő hajó
  • A legelső győztes: Rabonbán I. (nem azonos a mai Rabonbánnal), 30-as Cirkáló, kormányos dr. Ugron Gábor 
  • A leglassabb verseny: 1953-ban a szinte szélcsend miatt, a győztes Nemere II., 40 óra alatt ért be
  • A legtöbb résztvevő: 2018-ban, 681-en indultak és 545-en célba is értek
  • A legsikeresebb kormányos: Litkey Farkas, 13-szor tudott győzni
  • A legsikeresebb női kormányos: Kultsár Istvánné Gordon Evelyn, 2-szer győzött, ő az egyetlen női versenyző aki nyerni tudott
  • A legtöbb versenyt nyert hajó: Tramontana, 7-szer győzedelmeskedett
  • A legjobb idő egytestű hajóval: 1955, Nemere II. 10 óra 40 perc
  • A versenyen elért legjobb idő: 2014, Fifty-Fifty katamarán, kormányos Józsa Márton, 7 óra 13 perc, 57 mp
  • A legtovább fennálló rekordidő:  A Nemere II. 10 óra 40 perces rekordja, 57 évig nem dőlt meg

A 2019. július 17-én megrendezésre kerülő Kékpántlika versenyről és a másnap induló Kékszalag Nagydíjról a Sport365 helyszíni bejelentkezésekkel, interjúkkal és képriportokkal számol be az olvasóknak.

Kövesse a Balaton legnagyobb vitorlás eseményét a Sport365-ön!

Fotó: Facebook.com/MagyarVitorlásSzövetség
Forrás: Magyar Vitorlás Szövetség

A 49. Kékszalag a levegőből. 

Videó: DrónDroid

Videók