Magyar hajó, magyar legénység, hazai karbon innováció minden részletében

2012 és 2014 között számos fejlesztést hajtottak végre a katamaránon.


Kékszalag rekordok

A Fifty - Fifty katamarán Paulovits Dénes, a Pauger Carbon tulajdonosa és főmérnöke fejében született meg 2011-ben. Az árbócok és vitorlafelület magasítása helyett, dupla árbócot tervezett a két testre és ezzel növelte a meghajtó nyomatékot.


A szerkezet első látásra sokaknak egy statikai nonszensz volt, de szerencsére Józsa Márton, a Wild Joe tengeri jacht tulajdonosa elé kerültek az első digitális vázlatok. Józsa formatervező iparművészként azonnal felismerte a feszített szerkezet működőképességét, Paulovitssal közös projektként belevágtak a megvalósításba.

A cél a júliusi Kékszalagon az indulás, a hajó megépítésére alig fél év volt, de a rajt előtti napon elkészült. Pár órás bevitorlázás után hat perccel megdöntötte a Nemere II. 10 óra 40 perces, 57 éven át mozdíthatatlan tókerülő rekordját.

Az esélylatolgatás és az 50 lábas testek adták a Fifty-Fifty nevet a furcsa felépítményű katamaránnak. 50-50 százalékot adtak a működőképességére: de az első métereken kiderült, a hajó nagyon gyors és működik a dupla vitorlázat.

2012 és 2014 között számos fejlesztést hajtottak végre a katamaránon, lényegében befejezték a szerkezetet, illetve a tesztelések során tapasztaltakat javították.

Az árbóc feszítőrendszere egyszerűsödött, a vitorlázat a nagy sebességhez lett igazítva, illetve szélesebb szélhatárokhoz kibővítették a bőszeles kollekciót. A kísérletek beválltak, a 2014-es Kékszalagon újabb rekordot futott a hajó:

7 óra 13 perc 57 másodpercet, ami jelenleg is tartja magát, bár a svájci hajókkal felerősített élmezőnyben többen is képesek a megdöntésére.

2020 és az 5050 számok jól néznek ki egymás mellett, a dupla árbócos katamaránt kiismerve egy állandó 5-8 csomós szélben több rekorddöntés is születhet és nagyon szoros összecsapások várhatóak a 140 km-es versenyen. Már jártunk a dobogón sokszor, de úgy érezzük idén is ott lesz a helyünk a pódiumon.

Eredmények (Kékszalag)
2012. 1. hely - rekord döntés 2014. 1. hely - rekord döntés 2015. 2. hely 2016. 2. hely 2017. 2. hely 2018. 3. hely
A csapat - legénység - felkészülés

A legénység a 2012-es első rekord óta nem sokat változott, a csapat egész évben együtt vitorlázik a 60 lábas tengeri versenyjacht a Wild Joe fedélzetén, amivel főleg a Földközi-tenger nagy regattáin, a Rolex Cup sorozaton indulnak.


Minden évben több technikai innováció kísérte a Raiffeisen Opel 5050 történetét, idén Berecz Zsombor edzőjével Kelemen Tamással az edzésekre és a hajó beállításaira koncentráltunk.

Két motivált fiatalember került fel idén a fedélzetre vérfrissítésként. Józsa-Kovács Attila a kormányosunk fia 20 éves, az Optimisttől kezdte és az olimpiai Laserben is versenyzet. Erőss Lóránd nevéhez illően komoly kraftot visz a tízméteres hálón zajló játékba, hamar beletanult a mozgássorokba - Laser bajnokságokról sok vitorlázónak ismerős a neve.

Józsa Márton - kormányos - 1968
Kelemen Tamás - taktikus - 1971
D’Albini András - navigátor - 1982
Németh Áron - fordeck - 1976
Erőss Lóránd - fordeck - 2000
Adorján Csaba - trimmer - 1978
Józsa Attila - trimmer - 1999

Magyar hajó, magyar innovációk


A Raiffeisen Opel 5050 nem csak magyar tervezés és kivitelezés, de már teljesen hazai gyártású.

Az elmúlt években a hajó összes vitorlája a Hun Sails gyártótól került ki, hazai gyártó szállítja a testeket összekötő hálót, az uszonyokat, egyes fő szerelvényeket is egyedi CNC marással itthon készítettek, a fejlesztések alatt megtöltötték a magyar innovációk a fedélzetet.

Érdekességek - kísérletezés, tévutak és haváriák


Az újdonságok megalkotása mindig kockázatokkal jár: nyilván sokkal kényelmesebb megvásárolni egy sokmillió eurós svájci fejlesztést, de erre bárki képes, kizárólag pénz kell hozzá. A Fifty a Balatonra lett kitalálva és gyönyörű és szeszélyes tavunk adja minden eszenciáját és erejét, hozzá lett igazítva a hajó. A fejlesztések sok munkával járnak és ebbe hiba, vagy tévút is csúszik - ehhez fel kell vállalni a kockázatot és ebben sose volt visszafogott a csapatunk.

Egyik leglátványosabb mutatványunk 2017-ben volt komoly közönség előtt, amikor a hajó határait próbálgatva majdnem orra estünk a Kékszalag utáni gyorsasági versenyen. Szerencsénkre a sekély Balatonba leért a katamarán hosszú orra és megfogta az átfordulás előtt a hajót, ami visszaesett a talpaira.

Közben az egyik - amúgy leggyorsabb - legényünk, az ágaskodó hajó végéről a vízbe vetette magát. Az időzítése jó volt, de arra nem számított ő sem, hogy a hajó megússza a teljes felborulást és saját lábán távozik a versenypályáról.

2012-ben egy apró alkatrész hibájából az egész árbócrendszer összeomlott egy edzésen. Szerencsére nem történt személyi sérülés, pedig vendégeink is voltak, akik éppen a fedélzetre lépésre vártak. Az eset egy nagyon szigorú protokollt eredméynezett és a boat captain, aki a hajó működéséért felelős, a pilótákhoz hasonló check list végigfuttatását kell, hogy ismételje minden “felszállás” előtt.

2015-ben a svájci tókerülő 35 lábas méretkorlátaihoz, a Pauger Carbon műhely épített egy kísérleti testet, amire a katamarán teljes rudazata és vitorlái kerültek rá. Ez egy T-szárnyakkal való kisérletsorozat volt és nagyon alulméreteztünk mindent, hogy a legkisebb súlyt érjük el a repüléshez.

Számos igéretes próba után egyik edzésünkön a hajótestek derékba törtek és hála védőangyalunknak mindenki megúszta ezt az eseményt is sérülés nélkül. Nagy tanulság volt, hogy meddig húzhatjuk a határokat és mit kockáztatunk vele.


Egy látszólag kicsi technikai átalakítással a Kékszalag dobogót kockáztattuk, de nagyot mentett a hajó uszonyának át-, majd visszaépítésével a Pauger Carbon. Ilyen a csapatunk, a hátterünk a mögöttünk lévő technikai stáb, és ilyen őrültségekbe is beletévedünk a kísérletezés kedvéért.

Ez volt az előzmény, most úgy érezzük egy jól működő és nagyon potens hajónk van, ami 5 - 8 csomós szélben nagyon jó esélyekkel rajtol a dobogós helyért.

Hungária Yacht Club - Balatonfüred A Raiffeisen Opel 5050 klubja, az első Kékszalag kiírója


Az 1933-ban alakult balatonfüredi Hungária Yacht Club vezetői szerettek volna egy megállás nélküli vitorlásversenyt megrendezni a Balatonon, amelynek a végén a leggyorsabb hajó nyer, mivel addig olyan még nem volt a Balaton történetében.

Az első versenyt a kék szalagért 1934. július 27-én rendezte a klub, amelyen 21 hajó állt rajthoz és csak ketten adták fel a versenyt. A győztes Ugron Gábor lett, Rabonbán nevű hajójával. A hosszú tőkesúlyos 30-as cirkálót (schärenkreuzer) 1927-ben építtette Németországban.

A verseny a Hungária Yacht Club vitorlázói: Antal Miklós, Kemény Győző, Grofcsik János, Tuss Miklós, Keresztény Gyula és tagtársaik ötlete alapján valósult meg. 

 

Borítókép: facebook/Raiffeisen - Opel 5050 Fifty-Fifty
Forrás: wikipedia, Gémesi Jóka, Raiffeisen Opel 5050

Videók