Erős szélben megdőlhet a Kékszalag időrekordja

Józsa Márton, a Raiffeisen-Opel 5050 kormányosa elárulta, milyen szél lenne az ideális számukra.


A vitorlazzitthon.hu írását változtatások nélkül közöljük.

Idén nem történtek komolyabb átalakítások a Kékszalag időrekorder Raiffeisen-Opel 5050-en, azaz a Fifty – Fifty-n. A hajó idén már immáron a kilencedik tókerülőnek vág neki, a csapat pedig május óta már vízen van. Józsa Márton kormányos szerint mindent megtettek annak érdekében, hogy eredményes legyen az 52. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj.

Azt is elárulta, hogy a legideálisabb számukra az 5-15 csomó közötti szél lenne, 10-15 csomó között akár a rekordot is meg lehetne dönteni. Józsa Mártonnal beszélgettünk.

VI: A tavalyi év talán nem kedvezett Nektek annyira, nem értetek be elsőként, nem döntöttétek meg az időrekordot. Az idei esztendő talán éppen a verseny új időpontja miatt nagy izgalommal tölt el mindenkit. Ti miként készültök?

JM: Május eleje óta vízen vagyunk gyakorlatilag, minden hétvégén edzettünk a hajóval. Úgy gondolom, hogy mindent megtettünk annak érdekében, hogy jól szerepeljünk a Kékszalagon. Az idén különösebb fejlesztéseket nem végeztünk a hajón, úgy gondoljuk, hogy a technika már eléggé kiforrt így az évek során. Az idén lesz a kilencedik Kékszalagunk ezzel a hajóval – ez alatt az idő alatt sikerült eléggé jól kiismerni.

Apróbb módosításokat végeztünk: egy-két új vitorlánk lesz, ezeket teszteljük, állítgatjuk, próbáljuk a legtöbbet kihozni a hajóból.

VI: Mik azok az ideális körülmények vagy szélviszonyok, amelyek a legjobban az 50-50-nek?

JM: Szélcsend kivételével talán mondhatjuk, hogy minden szélben a leggyorsabb hajó a Balatonon. Nekünk az lenne jó mindenképpen, ha öt csomó feletti szél lenne, azt mondom, hogy öt és tizenöt csomó között lenne az ideális, tíz-tizenöt csomó között a rekordot is meg lehetne dönteni. Természetesen erősebb szélben is, csak akkor már nagyobb a rizikója annak, hogy esetleg valami műszaki probléma előjöhet. Ezeknél a gyors hajóknál nem kell extrém erős szél ahhoz, hogy rekordot lehessen dönteni.

VI: Ez a hajó viszi a Kékszalag időrekordját és Te kormányosként szintén viszed a Kékszalag időrekordját. Az tudvalévő, hogy az elmúlt kilenc évben – talán ez az esztendő a kivétel, ahogy mondtad – mindig alakítottatok, valamit fejlesztettetek főként az első időszakban. Mi volt az a változtatás, ami a legjelentősebb?

JM: Sok próbálkozásunk volt. A legutóbbi, ami tényleg egy ilyen nagy átalakítás volt a „C” formájú sverteket jelentette. Ez egyébként nem vált be. Még abban az évben verseny előtt két héttel sikerült visszaalakítanunk a hajót.

Ugyanabban az évben kapott új kormányokat, ami nagyon jó volt, úgyhogy meg is tartottuk. Ez nagyon sokat segített a manőverezhetőségen, sebességén – jobb formájú, hosszabb kormányokat kapott. Ezen kívül még sok mindennel próbálkoztunk: tavaly új nagyvitorlákat kapott a hajó, ez is egy nagyon jó irány volt. Az idén két pár új orrvitorlánk lesz: egy gyenge és egy erős szeles szett. Én úgy gondolom, hogy ezek is hozzátesznek majd a sebességhez. Illetve tavaly volt még egy olyan fejlesztésünk, hogy szinte az összes orrvitorlát betekerhetőre alakítottuk át, ami szintén nagyon bejött. Nekünk kétszer annyi vitorlánk van, mint a többi hajónak. Manővereknél nagyon sokat számít, hogy nem kell lehúzni-felhúzni, hanem betekeréssel-kitekeréssel tudunk vitorlákat cserélni adott esetben manővereknél is. Nálunk van olyan, hogy mondjuk egy halzolás után az egyik oldalra más méretű vitorla kerül fel, mint a másikra. Ezeket a manővereinket nagyon meggyorsította a fejlesztés.

VI: Az elmúlt kilenc évben nagyon sok minden változott a Kékszalag mezőnyében. Megjöttek a rohanógépek, már nem csupán ti vagytok az egyetlen gyorshajó. Szerinted ki lehet a legnagyobb vetélytárs?

JM: Minimum tíz olyan hajó van, de lehet, hogy lesz tizenöt is attól függően, hogy jönnek-e külföldi hajók a versenyre akiknek van esélyük nyerni. A rekord megdöntése nyilvánvalóan az időjárástól függ. A lényeg, hogy végig fújjon a szél és ne legyenek benne nagy kihagyások.

Ezen hajók közül mindegyiknek van esélye mindkettőre. Ugye a Decision-ok nagyon jó átlagot tudnak vitorlázni, most már abból is lesz öt vagy hat ha jól tudom. Természetesen a volt Safram, most már Nanushka ami már kétszer bizonyított a svájci csapattal – nekik is nagyon jó esélyük van. Sebességben vetekszik a Fifty-Fifty sebességével a volt AC 45-ös Vándor Robi hajója. Mentünk néhányszor együtt és bennük nagyon komoly potenciál van sebesség szempontjából. Úgy gondolom, hogy teljesen nyitott a verseny. Nagy valószínűséggel az idén repülő hajók nem lesznek, de ahogyan a hínárhelyzet alakult a Balatonon nem is lenne sok esélyük.

VI: Akár az 5050-nek, akár Neked melyik a Kékszalagon az a szakasz, amin szeretsz inkább túlesni? Van egyáltalán ilyen?

JM: Talán a Keszthelyi-öböl a legtöbbeknek a mumusa. Ott általában mindig egészen más időjárási körülmények vannak, úgyhogy talán mi is azon szeretünk túl lenni. Még amikor volt talán négy évvel ezelőtt az erős szeles szalag akkor is ott gyakorlatilag szélcsendbe futottunk bele. Ott tudnak a legkomolyabb meglepetések történni.

VI: Ez a tavasz gondolom, hogy átírta a ti felkészülési forgatókönyveteket is. Befolyásolhatja a Kékszalagot?

JM: Mi az elsők között szálltunk vízre – május elejétől minden hétvégén mentünk. Igaz, most kimaradt három hétvége, ugyanis a tengeri hajón dolgoztak a fiúk. Most a szalag előtt tervezünk egy öt napos edzőtábort. Nyilván befolyásolni fogja, hogy kinek milyen a felkészültsége, vagy mennyit tudtak edzeni.

Mi egyetlen versenyen vettünk részt, az a Fehér Szalag volt, mondjuk nem volt túl sikeres. Szintén gyenge szeles verseny volt, levontuk a tanulságokat belőle és igyekszünk a Kékszalagon másképp csinálni.

VI: Kaptatok egy új névadó szponzort a hajóra. A háttér miként alakul?

JM: Tényleg szerencsénk volt: a Raiffeisennel tudtunk egy megállapodást kötni az idén, aminek nagyon örülünk. Természetesen már tavaly elindítottuk ezt a vonalat és az idénre érett be. A verseny névadó szponzorai is ők lettek, tehát látszik, hogy a vitorlázás irányába elkötelezett cégről van szó. Szerencsénk volt, hogy a hajó szín-összeállítása is passzolt az ő imázsukhoz. De egyébként tény és való, hogy a többi partnerünk jelentősen csökkentette a díjakat amelyekben korábban megállapodtunk, ez komolyabb terheket ró a csapatra. Ennek is köszönhető, hogy komolyabb fejlesztésekbe az idén nem mentünk bele, az adott keretekből próbáljuk a legjobbat kihozni.

Borítókép: facebook/Raiffeisen - Opel 5050 Fifty-Fifty
Forrás: vitorlazzitthon.hu

Videók