A Kékszalag győzelemre esélyes katamaránok II. rész

Július 18-án elrajtol Európa legrégibb tókerülő versenye. 2010-ben versenyezhettek először katamaránok, 2014-től pedig már minden évben versenyezhetnek a többtestű hajók.


A Magyar Vitorlás Szövetség várakozása szerint, több mint hatszáz hajó áll majd rajthoz a 2019. július 18-án induló 51. Kékszalag Nagydíjon. Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő versenyét, már 1934-ben is megrendezték. Ezt követően 2 évente álltak rajthoz a hajók, majd a II. világháború idején néhány évig a verseny elmaradt. A hagyományt aztán 1947-ben élesztették újra, és azóta a nagydíj sikere rendületlen. Olyannyira, hogy népszerűségének köszönhetően 2001-től már minden évben megrendezik. A verseny különlegességéhez hozzájárul az is, hogy együtt rajtolnak a hagyományos, egytestű hajók és a két- vagy háromtestű high-tech vitorlások, a profi csapatok és a családi vitorlázók.

2014-től minden évben nyílt versenyzés van a Kékszalagon, így a katamaránok is elnyerhetik az összetett verseny első helyét. Ettől kezdve egyre több olyan katamarán került a Balatonra, ami jó eséllyel száll versenybe a Balaton leggyorsabb hajója címért.

Nézzük, mely katamaránok és kormányosok a legesélyesebbek az idei Kékszalag elnyerésére!

Petrányi Zoltán és a Racing Django:

Petrányi Zoltán szinte minden létező vitorlás eszközzel versenyzett már, hol szörfdeszkára pattant, hol katamaránt kormányzott. 2010-ben elsők közt szervezett csapatot, hogy katamaránnal hajózhassa körbe a Balatont. Jelenleg a Racing Djangora keresztelt Decision 35-ös hajóval versenyez. Ugyan ezzel a típussal vág neki a tókerülésnek a Prevital és a New Black Jack is.


Az 51. Kékszalag Nagydíj megnyerésére esélyes hajók és kormányosaik.

Forrás: Youtube.com/SkipperMagazin

Váradi Szabó János és a Nanushka:

A Nanushka kormányosa Váradi Szabó János több, mint 10 éve versenyez a Balatonon eddig azonban nem sikerült győznie a Kékszalagon. Mivel célja, hogy az összetett versenyt megnyerje, 2019-ben a svájci Safram megvásárlása mellett döntött. A Safram korábban már eredményesen szerepelt a magyar tengeren, Christophe Peclard vezérletével kétszer is megnyerte az abszolút kategóriát. A  35 láb hosszúságú hajó vízen való siklását a vitorlái és az ideális tömeg eloszlása is segíti. 


A tavalyi győztes idén már Nanushka néven szeli a habokat.

Fotó: Facebook.com/NanushkaSailingTeam

Büki Gábor és a HUN3Bogi:

A HUN3Bogi összvérnek mondható. Eredetileg a Pauger műhelyben épült. Egy Ventilo M1 sablonban készült, de a testét meghosszabbították, a vitorlázata pedig magasabb volt. Később a hajó új tulajdonoshoz került, így megint átalakításokon esett át. Az első keresztmerevítőnél levágták a hajó elejét, és nagyobb orrészt kapott.  Az árbochoz, a vitorlázathoz és a kötélrendszerhez egy Extreme 40 hajó részeit használták fel, a nagyvitorla-kezelést pedig hidraulikával egészítették ki. A hajó tömege, hatalmas mérete ellenére is nagyon alacsony, így a Balatonra jellemző kis és közepes szélviszonyok között nyújtja a legjobb teljesítményt.

A HUN3Bogi legénysége, gyakorlás közben.

Fotó: Facebook.com/TörökBrigiPhotographer

Kaiser Kristóf és az MKB Extreme Sailing Team:

Az MKB Extreme Sailing Team csapata egy AC45-ös hajóval indul a Kékszalagon. A vitorlás érdekessége, hogy nem alakították át, hanem eredeti állapotában hagyták. Így megtalálható rajta a különleges merevszárny vitorlázat, az emelő uszonyok és a foilok. Ezek segítségével a hajó mindkét testét képes a víz fölé emelni és repülni. Bár több hajó vízen is képes ilyen sebességet elérni, a repülő AC45-ösnek azonban jobb a haladási irányszöge. A szél gyengülésekor nehezebb dolga van ennek a típusnak, mert a víz alá kerülő L alakú uszonyai jobban fékeznek, mint a hagyományos hajóuszonyok.


Az MKB Extreme Sailin Team a repülésre is képes, így az egyik leglátványosabb vitorlás a Balatonon.

Fotó: Facebook.com/ExtremeSailingTeam

Behek István és a Thunderbird:

A Thunderbird egy Extreme 40-es hajó, melynek hossza 12,19 m, szélessége 7,92 m, teljes vitorlafelülete pedig 100 m2. Az ehhez 1250 kg-os összsúllyal rendelkező vitorlás, sebessége ideális körülmények között meghaladhatja a 30 csomós sebességet. A hajóval egy pécsi fiatalokból álló csapat versenyez, Behek István kormányzásával. Ők 2018-ban versenyeztek először katamaránnal, így kezdetben Litkey Farkas segített nekik.


A Thunderbird csapata jórészt fiatalokból áll, így fontosnak tartják az utánpótlásnevelést.

Fotó: Facebook.com/SolarKraft-ThunderbirdSailingTeam

A 2019. július 17-én megrendezésre kerülő Kékpántlika versenyről és a másnap induló Kékszalag Nagydíjról a Sport365 helyszíni bejelentkezésekkel, interjúkkal és képriportokkal számol be az olvasóknak.


Kövesse a Balaton legnagyobb vitorlás eseményét a Sport365-ön!

Forrás:MVSZ.hu, Facebook.com/SolarKraft-ThunderbirdSailingTeam, Facebook.com/ExtremeSailingTeam, Facebook.com/NanushkaSailingTeam

Borítókép: Facebook.com/SailingDroneTeam

Videók