65 nap brutális száguldás, szólóban. Ez a Vendée Globe 2020

Ma rajtol a világ egyik legkeményebb vitorlásversenye, melynek magyar vonatkozása is van. A L'Occitane nevű hajót a magyar Pauger műhelyben készítették Kápolnásnyéken.


Vasárnap (november 8-án) rajtol a Vendée Globe, Föld körüli szólóvitorlás-verseny, amelyen non-stop, segítség és kikötési lehetőség nélkül halad a hajó, és egyszemélyes legénysége. A versenyt Philippe Jeantot alapította 1989-ben, és 1992 óta négyévente tartják meg. A legutóbbi 2016-2017-es mezőny 2016. november 6-án rajtolt el.

Korábbi cikkünk a verseny fenegyerekéről, Alex Thomsonról. Látványos videók:

Sport365.hu - 67 nap alatt teljesíthető a Vendée Globe földkerülő, szóló vitorlásverseny

Öt nap múlva rajtol a Vendée Globe, egy Föld körüli szólóvitorlás-verseny, amelyen non-stop, segítség és kikötési lehetőség nélkül halad a hajó, és egyszemélyes legénysége. A versenyt Philippe Jeantot alapította 1989-ben, és 1992 óta négyévente tartják meg. A legutóbbi 2016-2017-es mezőny 2016. november 6-án rajtolt el.

Részletek a Vendeé Globe fanatikus Radics Gyula írásából, a szerző engedélyével.

Bár a versenyen a főszereplő a skipper lesz, érdemes az ultramodern vitorlásra is figyelnünk, hiszen a héj a világszínvonalon dolgozó, magyar műhelyből származik.

Az a valaki/senki vagyok, aki épp úgy nem tudta a hajó építésekor, hogy itthon épül, mint mindenki más. Olvastam VG (Vendeé Globe) hírek kapcsán, hogy Armel Tripon egy formailag és koncepciójában teljesen más hajót épít, amivel a VG2020 indulás a cél. Közöltek tervrajzokat is, de nagyjából ennyi infóm volt. Aztán egyszer egy francia cikkre tálaltam,amiben Armel azt nyilatkozta, hogy ott épül, ahol a Spirit of Hungary.

Csúcsgép, melynek ereiben magyar vér csörgedez

Tavaly decemberig kellett várni, amíg kitolták a hangárból. Akkor lehetett biztosan tudni, hogy ez a L'Occitane IMOCA. Akkor aztán jöttek a fotók az építés különböző stádiumairól, a szállításról és szinte rögtön a francia műhelyből, ahol a további munkálatokat folytatták. Hivatalosan a Black Pepper Yacht az építő, sajnos a Pauger Carbon-t még csak nem is említik, csupán a tükrön van mindkét oldalon a cég lógója a hajón, egyébként eldugtak róla minden egyéb infót. Nem kell megijedni, Ruji (Ruják István) írásából tudni lehet, hogy a februári düsseldorfi hajókiállításon mindenki tudta, az egész nemzetközi szakma, hogy a Pauger cég építette a legújabb és abszolút formabontó IMOCA hajót. Többet nem olvastam és nem tudok. Azonban amikor nézem ezt a fekete szörnyeteget, akkor mindig óhatatlanul is picit jobban érdekel, jobban felkelti érdeklődésemet.


Középen a Pauger Műhely atyja, Paulovits Dénes. Fotó: Gémesi Jóka

A tervező Sam Manuard, akinek ez az első Imoca terve. A hajó formáján tisztán látszik, hogy a Mini 6,50 ben először megjelenő bumfordi forma. Aminek az a célja hogy a hajó orrát ne a vízbe túrja, hanem emelje fel. Sok kétkedő van a forma kapcsán és azt gondolom érvelésük megalapozott. Mivel nem feltétlenül a siker kulcsa a tompa orr, egész biztos, hogy sajátos technikai tudást és érzéket kíván attól, aki vitorlázik vele. A Mini-ben sem verhetetlenek, de aki egyszer ráérez és megtalálja a beállításokat, azt utána már nehezen győzik le. Erre több példa is van, amit aztán Class40-be szoktak tovább vinni. A skipper ott lép tovább és a tervezőnek is az a következő állomás. Nem csak Armel Tripon és Sam Manuard párosa az, amelyik ezt az utat választotta, vannak komoly vetélytársaik, jó eredményekkel, nagyszerű sikerekkel. Viszont ők az elsők, akik beléptek ezzel a formával az IMOCA-ba.

Az új szárnyas hajók száguldása lenyűgöző

A legkeskenyebb hajó, melynek szintén mély a súlypontja, de alacsony az oldalvonala és a fedélzet is erősen gömbölyített. Az a koncepció, hogy a víz a lehető leghamarabb távozzon a hajóról, ne terhelje túl sokáig. Az egyedi formájú foilok magasan, szinte közvetlenül a fedélzet alatt vannak rögzítve a testhez. Extra széles ívük a lehető legnagyobb stabilitást adja ennek a keskeny hajónak, ráadásul teljes visszahúzáskor nem ér a vízbe, ami gyenge szélben nagy előny lehet több hajóval szemben. Az a foilos hajó a mezőnyben, amely teljesen más szögeken vitorlázik, mint a többiek, így extrán nehéz kiszámítani, hogy azonos szélben mire képes. Sajnos a nyári észak-atlanti versenyen kiállt az elején, így nem lehetett érdemben összevetni a többiek teljesítményével. A hajó nagyon gyors, azt látni a videókon és lehet olvasni a beszámolókból. Szinte pillanatok alatt elérhető vele a 20 csomó (közel 40km/ó) feletti sebesség. Biztos, hogy fürge hajó, amely könnyebben manőverezhető a formája révén. Kisebb és közepes szelekben nagyon ígéretes lehet.


Fotó: Gémesi Jóka

Kérdés, hogy erős szélben és nagy hullámzásban a többiekhez képest hogy bírja?

Picit rossz előjel, hogy a nyár elején volt egy komoly sérülése a jobb oldalon elől. Konkrétan kilyukadt! Ütközést történt egy éjjeli vitorlázás alatt. A lyuk óriási volt, úgyhogy elég nagy javítást igényelt. Már akkor izgultunk az indulás miatt, mivel a hajónak muszáj volt 2000 tmf-t megtenni a nevezési határidő előtt. Szóval a lyukat látva az ember azért elgondolkodott, hogy mi ver ilyen lyukat. Nekem szilárd-, úszó tárgy, vagy nem úszó, pl. szikla vagy bólya jutott eszembe. Hivatalosan ismeretlen úszó tárgy okozta a sérülést. A szakik hamar befoltozták, hihetetlen gyorsasággal, de később az észak-atlanti versenyt úgyszintén sérülés miatt adta fel. Tehát vagy rásérült, vagy a javítás mégsem volt teljesen sikeres. Armel nemrég azt nyilatkozta, hogy több keresztborda is elvált a héjtól, amiket muszáj volt megerősíteni és a héjhoz igazítani. Egy biztos, az erőhatások olyan hatalmasak , hogy a hajó erősítést igényelt. Akár ütközött, akár nem, az erősítés indokolt volt. Azt nem kell senkinek mondani, hogy egy ugyanilyen hiba a versenyen és vége az egésznek. Nyilván ezt mindenki el akarja kerülni. Tudni kell, hogy anno a SOH-nak (Spirit of Hungary, Fa Nándor hajója) is volt hasonló problémája az első komoly próbatétel során, útban New York felé. Ez akkor majdnem ketté törte a továbbhaladást a VG indulás felé.


Fotó: Gémesi Jóka

A legújabb foilos rendszerű hajók közül szintén többet, bizonyos véleményék szerint mindet megerősítették alul, az extra erőhatások miatt. A héten Alex Thomson is nyilatkozta, hogy augusztusban picit túlterhelték a hajót és módosításokat kellett végrehajtani a stabilitás érdekében. Reméljük, a hajó hozza a kiváló sebességet, a héj adja hozzá a nagy szilárdságot és egy kiváló idővel beér a célba.

Azt gondolom, Armel Triponon nem fog múlni. Egy elkötelezett nantes-i kapitány, aki a térség lokálpatriótája 3 fiúgyermekével, családjával. Figyel a helyi utánpótlásra és a gyerekek bevonására. Mellette ugyanakkor egy ízig-vérig gátlástalan vitorlázó. A hajót láthatóan nagyon érzi és a felkészülési idő rövidsége ellenére kemény tempót diktál, jól passzolnak egymáshoz. Tudni kell, hogy sok francia szerint titkos esélyese a versenynek, mondhatni a sötét ló.


Fotó: Gémesi Jóka

Armel egy autodidakta szólóvitorlázó, aki 2001-ben debütált a Mini 6,50 osztályban, majd 2003-ban megnyerte a Mini 6,50 transzatlantit. Mini osztályban elért eredményei után 7 évet húzott le a Figaro Beneteau osztályban, majd lépett feljebb a Class40-be. 2014-ben debütált az Imoca-ban és az akkori Route du Rhum versenyen azonnal letette névjegyét a 4. helyen. Ennek ellenére az Imoca indulás a VG2016 versenyen nem jött össze. Ekkor következett pályafutásában a tőbbtestű Multi50 kategória. Ahol a kezdetektől fogva remek eredményéket ért el, de a csúcs a 2018 Route du Rhum transzatlanti volt, ahol egy nagyon bölcs és kemény vitorlázással lett aranyérmes.

Armel mindig is egy rátarti kemény vitorlázó volt, aki nem a ciklonok elől vitorlázott el, hanem pont fordítva, bele a közepébe. A Route du Rhum versenyen nagyon ügyes taktikát választva, egészen a portugál partok déli részéig leengedve és onnan nyugatnak fordulva vert rá a többi hajóra.

Egy földkerülő versenyen mindent egyedül kell megoldania a hajó skipperének, miközben van, hogy akár több napon keresztül 60-80 kilométeres szélben vitorlázik. Ilyenkor még aludni is alig lehet.

Armel szerint a tőbbtestű osztály kiváló előkészülete volt az Imoca-nak, mivel a tempó hasonló és a kiemelkedés, az egy testen való balanszírozás szinte állandó. Ami egy nézőnek nagyon látványos, de el lehet képzelni, milyen technikai tudást és beállításokat igényel egy 50 lábas 3 testű vitorlás, amely szinte folyamatosan egy testen halad, nagy tempóban. Ott nincs foil, ott a hajó felépítése és annak helyes megvitorlázása garancia a nagy sebességre. Tudni kell, hogy az ütések és leesések egy új Imoca-n a legkeményebbek. Mindenki arról számol be, hogy a hajó kiszámíthatatlanul kap ütéseket, amitől nincs egyfajta ritmusa a mozgásának, tehát nem lehet a csapódást előre felvenni, ahogy azt egy gyakorlott vitorlázó szokta. Még a trimaranok is kevésbé stresszesek!


Fotó: Gémesi Jóka 

Tényleg nem tudni mire lesz képes, de a hajó rendelkezik azokkal az újításokkal, mint amivel az élboly is fut a versenyen. A lehető legtöbb technikai elem be van száloptikázva, a skipper látja a monitoron, hogy mekkora erő hat a foilra, az árbocra és más fontos elemekre. Ezáltal a skipper pontos képet kap, hogy meddig húzza, meddig terhelje a hajót. Aki azt gondolja, hogy még erre sincs gondja a skippernek, az rosszol gondolja. Ugyanis a cél az óriási tempó!!! Hol van a határ az adott körülményben? Meddig lehet húzni a tempót?! Nehéz és kockázatos döntések, tűpontos beállítások! A verseny a végletekig ki lesz élezve!!!

Ne feledjük, mindezt egy olyan hajóval vállalja a francia vitorlázó, amelynek építésében oroszlánrészt vállalt a magyar műhely!

45.000 km, 65-70 nap egyedül a tengeren, ez a Vendée Globe.

Start: november 8. vasárnap,13 óra 02 perckor


 

 

Forrás: Radics Gyula
Borítókép: RadicsGyula/Facebook

Videók