"Rövid tanácskozást követően szakadó hóesésben a visszafordulás mellett döntöttünk"

Klein Dávid és Suhajda Szilárd első csúcstámadása sikertelen volt.

Útjukat busszal és terepjáróval folytatták, utána pedig hozzávetőleg egy hetet sétáltak, hogy elérjék az alaptábort. Az alpinisták célja, hogy megmásszák a „Viharok hegye”-ként is emlegetett Dhaulagirit.

Céljuk a 8167 méter magas csúcs elérése oxigénpalack és teherhordók nélkül. Az alaptáborába szeptember 14-én érkeztek meg.

Első csúcsmászás próbálkozás

„Szeptember 29-én, hajnali 3 órakor jó hangulatban, kondiban és reményekkel telve indultunk el az alaptáborból közvetlenül a 6450 méteren található 2-es táborunkba, ahová egy hosszú, de eseménytelen felmenet után jó erőben érkeztünk meg a délutáni órákban. Tervünk az volt, hogy másnap – 30-án – felköltözünk a 3-as táborba, ahonnan az éjszaka indulunk tovább a csúcsra, amit – e terv szerint – 1-én reggel értünk volna el.

30-án reggel rossz híreket kaptunk a 3-as táborban tartózkodó kötélrögzítő sherpa csapattól: a mély hó miatt nem tudták elérni a Dhaulagiri 8167 méteres csúcsát. A rádióbeszélgetés egy pontján a kötélrögzítő csapat „bedobta a törölközőt” és úgy tűnt, mindenki levonul a hegyről. A következő fél órában egy maroknyi, nyugati mászókból álló csapat meggyőzte a fent lévőket, hogy érdemes még próbálkozni és megindult felfelé.

Mi ekkor hibás stratégiai döntést hoztunk: Budapesttel egyeztetve úgy tűnt, a 2-a meteorológiai szempontból pontosan olyan jó lesz, mint az 1-e és erős volt a gyanúnk, hogy az 1-ei kísérlet csak részsikert hoz majd, így mi egy nap várakozás mellett döntöttünk.
1-én reggel 7-kor indultunk el a 3-as táborba, amit a késő délutáni órákban értünk el. Közben örömmel hallottuk, hogy sokan – többek között a nagyváradi Varga Csaba is, akinek ezúton szeretnénk kifejezni gratulációnkat! – 1-én elérték a csúcsot.

Sport365.hu - Nagyvárad ismét a csúcson

"De szép itt..." - ezt mondta telefonon Varga Csaba a Hazajárónak, miután nepáli idő szerint ma 9:45-kor (magyar idő szerint reggel 6 órakor) felért a Dhaulagiri 8167 m magas csúcsára! Elmondása szerint többen indultak útnak a 3-as táborból, de - a különböző mászó tempók miatt - egyedül érte el a "Fehér hegy" csúcsát.

Az erőforrások összevonása a mély hó ellenére sikerrel járt. Úgy gondoltuk, ha a meteorológiának igaza lesz, akkor ez számunkra remek hír: ritka ajándék egy mászópárosnak, ha egy ekkora hegyen egyedül mozoghat a csúcsmászás napján.

A meteorológia sajnos tévedett: a délután / este során sok hó esett, ami ezen a hegyen egy páros számára gyakorlatilag lehetetlenné teszi a mozgást. 1-én este 8 órakor indultunk el a hármas táborból, jó erőben és hangulatban.

Már az első órákban kiderült, a friss hó rendkívül nehézzé teszi a mozgást: váltakozva vezettünk és egyenletesen, de fájdalmasan lassan haladtunk előre az éjszakában. (A kötélrögzítő csapatnak – többnapos előkészítő munka után – húszórás folyamatos munkával sikerült elérnie a csúcsot.) Végül a „traverz” nevű szakasz első harmadában, reggel 6 órakor láttuk be, ezt a próbálkozásunkat el kell engednünk: a kérdéses szakasz – egy ferde hegyoldal – friss hóval borítva erősen lavinaveszélyesnek tűnt és az eddig megtett út alapján a csúcsot reális időben nem tudtuk volna elérni. Rövid tanácskozást követően, szakadó hóesésben a visszafordulás mellett döntöttünk.

A hármas tábort reggel 9 körül értük. Rövid pihenő után tovább ereszkedtünk a kettes felé, ahol megint pihegtünk kicsit. Az alaptábort végül – folyamatos ereszkedés után – 19:30 körül értük el. Mivel a fagyhatár továbbra is 5200 méter körül van, végül a sziklás részeken újból jól eláztunk.

Összefoglalva: a mostani körrel rendkívül jó akklimatizációra tettünk szert, a hegyen pedig – úgy tűnik – csapadékmentes időszak következik, ami, a továbbra is kitartó mászók számára jó lehetőséget kínál egy újabb csúcskísérletre.” – adták hírül az Eseményhorizont mászói október 3-án.

Közben Dávid második (ezúttal kínzó fogfájása miatt megkezdett) antibiotikumos kúrájának is a végére ér. A végső csúcskísérletre várhatóan 7-e és 10-e között kerül majd sor.
Ismételten szeretnénk gratulálni Varga Csabának. 1-én végrehajtott csúcsmászásával a ma élő magyar mászók közül neki van a legtöbb (öt) palack nélkül elért nyolcezrese.

Borítókép: Facebook.com/ Klein Dávid

Sport365.hu - Lavinaveszély miatt kell várniuk a csúcstámadással

Az Eseményhorizont két hegymászója, Klein Dávid és Suhajda Szilárd szeptember elsején indult el Budapestről Nepálba. A hosszú repülőút után néhány napot a fővárosban Kathmanduban töltöttek, majd egy helyi járattal repültek tovább Pokharába. Útjukat busszal és terepjáróval folytatták, utána pedig hozzávetőleg egy hetet sétáltak, hogy elérjék az alaptábort.