Legendás sztorik, amik megmutatják, Kimi nélkül nem lett volna ugyanaz a Forma-1

A "Jégember" reakcióitól sokszor görbült mosolyra a rajongók szája.


Mint az ismert, Kimi Rikkönen a 2021-es idény végén befejezi Forma-1-es pályafutását. A „Jégember” két évtizedes pályafutása alatt összetéveszthetetlen stílusával számtalanszor csalt mosolyt a rajongók arcára, egyúttal gondoskodott arról, hogy neve soha ne merülhessen feledésbe. Most Beat Zehnder - aki végigkísérte a finn pályafatusát – árult el néhány tipikus Kimi-sztorit.

Beat Zehnder a kezdetek óta az Alfa Romeo Forma -1 -es csapatát működtető Sauberrel dolgozik. Ott volt a csapatnál, amikor Kimi Raikkönen húsz évvel ezelőtt megérkezett, és ott lesz akkor is, amikor a legenda utolsó alkalommal hajt ki a pályára. Bár a McLarenes korszak alatt nem dolgoztak együtt, mindig is szoros kapcsolatban voltak. Éppen ezért Zhendernek számos mesélnivalója van Kimiről. A legendás sztorik közt persze akad néhány jól ismert is, de kár lenne kihagyni ezt a remek gyűjteményt.

How Kimi Raikkonen almost missed his first F1 race!
Fotó: f1i.com

Az egyik kultikus történet a finn debütálásához kapcsolódik. Bár a legtöbb pilóta minimum izgul élete első F1-es szereplése előtt, a finnt nem nagyon hatotta meg a helyzet.

„ Az első versenyen Ausztráliában 10 perccel a felvezető kör előtt senki nem találta Kimit. Átnéztük a WC-ket, kerestük mindenhol, de Kimi egyszerűen nem volt sehol. Volt egy takaróval letakart asztal a pilóták szobájában, és ő ott volt az asztal alatt és aludt. Azt mondtuk neki, Kimi, gyere, 10 perc múlva kezdődik az első versenyed. Erre ő azt válaszolta: Ó, adjatok még három percet…”

Miután Zehndernek sikerült kicsalogatnia őt az asztal alól, Raikkönen nagyszerű kört ment és hetedik helyen ért célba. Ekkor azonban még nem ért véget a történet, mivel Nick Heifeld jelezte, Olivier Panis a sárga zászló alatt előzött. A csapat szólt az FIA-nak, ami hosszas mérlegelés után 25 másodperces büntetést adott Panisnak. Ezzel a két sauberes előrébb került, Kimi Raikkönen pedig élete első futamán pontot szerzett a hatodik helyével. Zehnder örömittasan felhívta őt, ám nem azt a reakciót kapta, amire számított.

„Kimi már a szállodában volt. Felhívtam, és azt mondtam, haver, a legelső futamodon hatodik lettél, ez volt az első bajnoki pontod. Erre az volt a válasza, hogy á, még mindig vannak előttem öten… Ez a hozzáállás különleges. Nagyon különleges ember. ”


Nemcsak a debütáláshoz fűződnek jó történetek, az azt megelőző időszakhoz is.

Raikkönent a gokartozás és az egy évadnyi Forma Renult versenyzés nem készítette fel megfelelően a királykategória kihívásaira, így a csapatnak bőven akadt feladata vele.

„Pedro Diniz mellett tesztelt, és hamarosan ugyanazon a köridőn volt” - emlékszik vissza Zehnder. „De hatalmas fizikai problémái voltak. A mugellói nem a legjobb pálya egy újonc teszteléséhez, mert fizikailag nagyon megterhelő, és Kiminek hatalmas problémái voltak. Három kör után nem tudta megtartani a nyakát, így három kört, 15 perc szünet követett, majd újabb három kör.”

Miután Raikkönen elől elhárult a szuperlicenc megszerzésének akadálya, a csapat rájött fizikailag fel kell hozniuk a versenyzőt, a finnt azonban ez nem igazán hatotta meg.

„A teszt után megkértük Kimit, hogy töltsön egy hónapot Joseffel - csapat fizikoterapeutája - az osztrák Alpokban. Kimi nagyon dühös volt emiatt, mert vissza akart menni Finnországba. Mondtuk neki, hogy ha Forma-1-es pilóta akar lenni, akkor együtt kell dolgoznia velünk. De ő annyira mérges volt, hogy az első két napon nem beszélt Joseffel.”

A már említett debütálás után minden csapatvezető felkapta a fejét a fiatal tehetségre, még a McLarennél dolgozó Ron Dennis is, aki néhány hónappal korábban teljesen ellenezte a tapasztalatlan versenyző F1-es szereplését. A csapatfőnök sikerrel járt és gyorsan átcsábította Kimit.

„Írt egy levelet Peter Saubernek, hogy el akarja hagyni az istállót, pont” - mondja Zehnder.

„Szívesen maradt volna a csapatban, de nyilvánvalóan más, ha egy világbajnoki csapattól van ajánlata. Peter azt mondta, inkább elengedi, mint hogy megtartsa és motiválatlan legyen a csapaton belül. Egy motiválatlan Kimivel nem jó együtt dolgozni.”

A Raikkönen és Zehnder közti kapcsolat mindig az őszinteségen alapult.

„Soha nem hazudtunk egymásnak. Mindig brutálisan nyitottak voltunk. Már akkor gyűlölte a PR -eseményeket, és megpróbált kibújni a PR –események és az interjúk alól, és néha meg kellett mondani neki, mit tegyen, de mi mindig nyitottak voltunk egymás felé.”

Az a kendőzetlen őszinteség akkor is megmaradt köztük, amikor rivális csapatoknál dolgoztak.

„Abban az időben, amikor még tankoltuk az autókat, mindig tudtam, hogy mennyi üzemanyag van a McLarenben. Később persze már be kellett jelentenünk a versenyre az üzemanyagszintet, de előtte rejtély volt, hogy ki milyen tankkal fut. Én mindig tudtam Kimi milyen üzemanyagszinttel fut és ő is tudta a miénket. Bár ezeket az információkat soha nem szivárogtattuk ki.”

Raikkönen karrierje terveit is mindig megosztotta Zehnderrel.

„Nagyon korán tudtam, hogy Kimi a Ferrarihoz igazol, egy évvel korábban, minthogy valóban átment. ”

Zehnder akkor is ott volt Kimivel, amikor 2007-ben kisebb meglepetésre megszerezte a világbajnoki címet. A „Jégember” hatalmas partival ünnepelte a győzelmet és természetesen arról a partiról is fennmaradt egy jó sztori az utókor számára.

„Volt egy buli, ami után még tovább ittunk nála. Kettő órakor hagytam el a szobáját, és azt mondatm neki: Kimi be kell pakolnom a cuccaim és ki kell jutnom a járathoz, ne késs haver.”

Másnap persze Raikkönent nem találták a reptéren. Háromnegyed órával az indulás előtt aztán megcsörrent Zehnder telefonja. Kimi volt az és azt akarta, valahogy tartsák fel a járatot.

„Azt mondtam: hol vagy? Erre azt felelte, fogalmam sincs. A sofőrrel vagyok, de fogalmam sincs mennyi ideig tart kijutni a reptérre. A csapat rávette a légitársaságot, hogy tartsa ott a járatot. Elég későn jött. Mindent megszerveztünk, intéztük a poggyászt. Végül megérkezett.”

Ez is egy olyan történet, ami már így is kellően vicces lenne, ám mivel Kimiről van szó nyilván valóan itt még nem ért véget.

Mivel feltartották a járatot, így Raikkönen megérkezése után nem tudtak egyből indulni, mivel a többi járat miatt nem volt felszállóhely. Mikor Kimi konstatálta a helyzetet, megkérdezte a már nem kicsit frusztrált légiutas-kísérőt, hogy mennyit fognak várni, majd a válasz hallatán javasolta, hogy akkor folytassák a bulit.

„Azt mondta, menjünk az üzleti osztály társalgójába és igyunk egy italt. A hölgy teljesen megőrült tőlünk és csak annyit mondott: Nem, itt kell maradnia, itt kell maradnia!”

A fent említettek alapján nem meglepő, hogy Zendher már jóval a bejelentés előtt tudott Kimi visszavonulásáról, és az is jól látszik, hogy 2021-ben egy legendás korszak zárul majd le.

Forrás: racefans.net

Borítókép: Facebook.com/Alfa Romeo Racing ORLEN

Videók