A szuperklasszis Schumcher, aki nem Michael – Akik hiányoznak a Forma-1-ből, 3. rész

Új, tízrészes sorozatot indít a Sport365.hu a Forma-1-ről. A főszereplő ezúttal nem Vettel, Alonso, vagy Hamilton lesz, hanem olyan pilóták, akik jelenleg nem tagjai a száguldó cirkusznak, de sokan szívesen néznék őket a pályákon akár korábbi eredményeik, agresszív vezetési stílusuk, szimpatikus versenyzésük okán is. A sorozat harmadik epizódja sokak kedvencéről, a német Ralf Schumacherről szól.


Ralf Schumacher meglepő módon Ralf Karl-Heinz Schumacherként lett anyakönyvezve 1975 június 30-ám az észak-rajna-vesztfália tartományban, Hürth-Hermülheimben. A német autóversenyző 1997-ben debütált a Forma-1-ben. A hétszeres Formula–1-es világbajnok, Michael Schumacher öccseként sok babér ugyan nem termett neki karrierje során, de mindenképpen megérdemli a listára kerülést, hiszen igenis hiányzik a Forma-1-es mezőnyből.

Más még a taposós motorron tepert, amikor Ralf már gokartozott

Ralf Schumacher hároméves korában kezdett el gokartozni Kerpenben, hogy ezzel hat és fél évvel idősebb – és ekkor már évek óta gokartozó – bátyja, Michael nyomdokaiba lépjen. Első jegyzett eredményei a legalsó géposztályból 1991-ből származnak, amikor megnyerte az NRW kupát, a Golden Kupát és a német junior gokartbajnokságot. 1992-ben második helyet szerzett a német gokart bajnokságban és megnyerte a Wolfgang von Trips emlékversenyt Kerpenben, akkor 17 éves volt.

Egy év túraautózást követően váltott a formula autókra

1993-ban a túraautóversenyre váltott és ugyanebben az évben második helyezett lett az ADAC BMW Forma-Junior bajnokságban. 1994-ben bátyja, Michael menedzserének, Willi Webernek a Formula–3-as csapatához (WTS) került, s a német bajnokságban harmadik helyezett lett. 1995-ben ugyanebben a bajnokságban második lett és megnyerte a híres Forma-3-as Makaói Világkupát.1996-ban Japánba költözött, ahol a japán Forma–3000-nek tartott Formula-Nippon sorozatban versenyzett és egy Reynard Mugen 96D-vel meg is nyerte a bajnokságot. Közben részt vett a japán GT sorozatban is, amelyben Naoki Hattorival párban két futamgyőzelmet szerzett (Sugo, Mine) és a harmadik helyen végzett a bajnokságban egy McLaren F1 GTR sportautó volánjánál.

A gyengécske Jordannel is nyomott hagyott a Forma-1-ben

A Japánban eltöltött sikeres év után Ralf Schumacher tesztelhetett a McLaren-Mercedesszel, ám a wokingi csapat csak tesztpilótaként alkalmazta volna, s ezzel az ajánlattal sem Ralf, sem menedzsere nem volt elégedett. A német versenyző végül a Jordan csapattal debütálhatott a forma 1-ben 1997-ben, akárcsak hat évvel korábban bátyja. Michaellel ellentétben azonban Ralf nem csupán egy verseny erejéig maradt az ír istállónál, hanem két évig. Ralf mindössze harmadik forma 1-es futamán, az 1997-es Argentin Nagydíjon a dobogón végzett (harmadik hely), s ezt akkor kisebbfajta szenzációként értékelték. Ugyanakkor a német versenyző a 17 versenyből álló szezonban mindössze hét alkalommal ért célba, ezért meg kellett elégednie a világbajnoki pontverseny 11. helyével, összesen 13 ponttal. Csapattársa, Giancarlo Fisichella 20 ponttal 8. volt.

1998-ban Ralf kétszer állhatott dobogóra – köztük az esős Belga Nagydíjon, ahol csapatutasításra nem támadhatta a versenyben vezető csapattársát, Damon Hillt, így második lett. A másik dobogós helyezését a német versenyző az Olasz Nagydíjon szerezte, amelyet bátyja, Michael nyert meg a Ferrarival. Ez volt az első alkalom a forma 1 történetében, hogy két testvér együtt állhatott fel a dobogóra. Ralf a szezon végén 14 ponttal 10. lett. Csapattársa, Hill 20 ponttal a 6. helyen végzett.

A Williams meghozta a várt áttörést

Ralf 1999-ben a Williams csapathoz szerződött, ahol a kétszeres CART bajnok, Alessandro Zanardi lett a csapattársa. A Williams ebben a szezonban még a gyenge Supertec-motort használta, ám szerződést kötöttek a BMW-vel, amely 2000-től lépett életbe. Ralf egyedül vitte a csapatot a vállán, hiszen ő 35 ponttal 6. lett a bajnokságban, míg Zanardi egyetlen pontot sem szerzett. 2000-ben a Williams először szerepelt BMW motorral, és Ralf ismét új csapattársat kapott az újonc Jenson Button személyében. Schumacher legjobb eredménye három harmadik hely volt a szezon során (Melbourne, Spa-Francorchamps, Monza), a világbajnokságban pedig 24 ponttal ötödik lett. Button 12 ponttal a 8. helyen végzett.

2001-ben újabb CART bajnok érkezett Ralf mellé csapattársnak, a Williams ugyanis leszerződtette a kolumbiai Juan Pablo Montoyát. Ralf ebben a szezonban aratta le forma 1-es pályafutása első futamgyőzelmét Imolában, majd Montrealban és Hockenheimban is diadalmaskodott. A szezon végén 49 ponttal a világbajnoki pontverseny negyedik helyén végzett bátyja, Michael (Ferrari), David Coulthard (McLaren-Mercedes) és Rubens Barrichello (Ferrari) mögött.

Az imolai diadal pillanatai:

2002-ben az ifjabbik Schumacher megnyerte a Malajziai Nagydíjat, de összességében kevésbé volt sikeres, mint az előző szezonban. A világbajnokságban ismét negyedik lett (42 pont), ám ezúttal csapattársa, Montoya előtte végzett a harmadik helyen (50 pont).

2003-ban még nagyobb volt a különbség Montoya javára: a kolumbiai 82 pontot szerzett a szezon során és harmadik lett a pontversenyben, míg Ralf 58 ponttal ötödik. Igaz, a német versenyzőnek ki kellett hagynia az Olasz Nagydíjat, mivel előző héten megsérült egy tesztbaleset során. Ebben a szezonban Ralf két futamot nyert: a Nürburgringen és Magny-Cours-ban.

2004-ben a fiatalabb Schumachernek három igazán emlékezetes versenye volt. Az első a Kanadai Nagydíj, amelynek mindkét időmérő edzésén a leggyorsabb volt, a versenyen pedig második lett bátyja mögött, ám a futamot követően szabálytalan fékek miatt kizárták a Williams és a Toyota versenyzőit.

A következő futamon, az indianapolisi Amerikai Nagydíjon Ralf gumidefekt miatt óriási sebességgel a híres ovál-kanyart határoló falba csapódott Williamsével, és néhány pillanatra az eszméletét is elvesztette. Végül megúszta két kisebb repedéssel a gerincében, amelynek hosszú távú hatása nem volt, ám így is ki kellett hagynia a soron következő hat futamot.

Az ominózus baleset:

A harmadik emlékezetes futama a Japán Nagydíj volt, amelyen második lett két futammal a balesetét követő visszatérés után. A világbajnokságban 24 ponttal kilencedik lett ebben a csonka szezonjában.

A Toyota magát és Ralfot is temette a Forma-1-ben

A Williams csapat mindig is hírhedt volt arról, hogy hűvös a légkör és az érzékenyebb versenyzők nehezen illeszkednek be a csapatba. Az addigi harmónia már 2003-ban megbomlott az istállónál, mert Montoya úgy érezte, hogy a Francia Nagydíjon előnyben részesítették vele szemben Ralf Schumachert. A kolumbiai nem sokkal később 2005-től érvényes szerződést írt alá a McLarennel.

De Ralf sem érezte jól magát a csapatban ezért ő is új istálló után nézett. Sikerült is megállapodnia a pénzes, de addig nem túl sikeres Toyotával. Ralf ezzel a szerződéssel az akkori mezőny második legjobban fizetett versenyzője lett testvére mögött.

2005-ben tehát úgy fejezet kezdődött Ralf pályafutásában a Toyotánál, ahol csapattársa az a Jarno Trulli volt, aki előző évben nemcsak hogy lépést tudott tartani Fernando Alonsóval a Renault-nál, de amikor szezon közben elbocsátották, több ponttal is rendelkezett, mint a spanyol.

A Toyota TF105 nem feküdt Ralf vezetési stílusának és a szezon első 12 futamán Trulli egyértelműen fölé nőtt. A szezon utolsó három versenyére azonban elkészült a TF105B, s ekkor Ralf teljesítménye is látványosan javult. Némileg szerencsés körülmények között (változékony időjárás), de a Japán Nagydíjon a pole pozíciót is megszerezte, a Kínai Nagydíjon pedig a harmadik helyen végzett. A világbajnoki pontversenyben 45 ponttal hatodik lett – 2 ponttal megelőzve Trullit.

A 2005/2006-os forma 1-es téli szünet egyik legnagyobb híre az volt, hogy Ralf megvált addigi menedzserétől, Willi Webertől, aki innentől fogva már csak az idősebb Schumacher útját egyengette. Ralf nem alkalmazott új menedzsert, hanem ügyei intézését sajtóirodájának adta át. 2007 október 1-jén jelentette be hivatalos weboldalán, hogy elhagyja a Toyota csapatát.

A Forma-1 után is van élet

Ralf Schumacher nős, 2001 október 5-én vette feleségül Cora Brinkmann fotómodellt. Cora gyakran szerepel a német társasági lapokban, vezetett televízió műsort Németországban („Top of the Pops”) és hobbi szinten autóversenyzéssel is foglalkozik (Mini Challange). Egy fiuk van, David (született: 2001 október 23.). A család Salzburgban, Ausztriában él. 2009 óta a német DTM turaautóbajnokságban versenyez a Mercedes színeiben.

Ha eredményeire és versenyzési stílusára emlékszünk, elismerhetjük, hogy még 36 esztendősen is ott lenne a helye az egyik Forma-1-es istálló versenyülésében. Sokan amolyan szürke eminenciás versenyzőnek bélyegezték meg testvére szuperklasszis árnyékában, ám ez egyáltalán nem igaz. 181 nagydíjon állt rajthoz, 27-szer állhatott dobogóra, 6-szor indulhatott az első rajtkockából és 8 alkalommal futotta a verseny leggyorsabb körét és, ami talán a legfontosabb: 6 világbajnoki futamot nyert. Na, most mondja még valaki azt, hogy nem szuperklasszis!

Szerinted Ralf Schumacher testvére, Michael Schumacher miatt nem lehetett nagyobb klasszisa a Forma-1-nek? SZAVAZZ ITT!

Videók