A pilóta, akit vagy nagyon utáltak, vagy imádtak - Akik hiányoznak a Forma-1-ből, 7. rész

Hetedik részéhez érkezett a Sport365.hu Forma-1-es sorozata. A főszereplő ezúttal nem Vettel, Alonso, vagy Hamilton lesz, hanem olyan pilóták, akik jelenleg nem tagjai a száguldó cirkusznak, de sokan szívesen néznék őket a pályákon akár korábbi eredményeik, agresszív vezetési stílusuk, szimpatikus versenyzésük okán is. A sorozat hetedik része Jos Verstappenről szól.


Tüzesre sikeredett a Forma-1-es debütálás
 
Johannes Franciscus, azaz Jos Verstappen 1972. március 4.-én látta meg a napvilágot a hollandiai Monfortban. Gokarttal kezdett versenyezni, majd fokozatosan lépkedett egyre feljebb a formaautók osztályaiban. Tehetségére akkor figyeltek fel, amikor 1993-ban megnyerte a német Forma-3-as bajnokságot és a Masters of Formula Three elnevezésű versenyt. 1994-ben aztán bekerült a Forma-1-be, igaz, először csak tesztpilótaként alkalmazta a Benetton. Nem sokat kellett azonban várnia a debütálásra, 
 
J.J. Lehto idény eleji balesete miatt versenyen is beülhetett a zöld-kék autóba, élete negyedik futamán, a Brit Nagydíjon egy nyolcadik hellyel megszerezte első pontját is. A következő futamon, a Német Nagydíjon horrorisztikus baleset szenvedő alanyává vált. Egy boxkiállásnál az üzemanyag-töltőcső meghibásodása miatt üzemanyag fröcsökölődött szét autóján, amely belobbant, és lángba borította Verstappen autóját. Szerencsére a tüzet sikerült gyorsan megfékezni, így a pilótának nem lett komoly baja, mindössze az orrán szenvedett könnyebb égési sérüléseket. 
 
Verstappen horrorisztikus balesete: 
 
 
Ezt követően érte el Forma-1-es karrierje legjobb eredményét, a Hungaroringen felállhatott a dobogó harmadik fokára, sőt, két héttel később Belgiumban is megismételte ezt a teljesítményt, igaz, ehhez kellett a versenyt megnyerő Michael Schumacher későbbi kizárása. Ebben az idényben még egy portugáliai ötödik helyezéssel gyarapította pontjai számát, és végül összetettben a tizedik lett a világbajnoki pontversenyben. 
 
Keringő a kiscsapatokkal
 
A következő szezonra is maradt a Benetton alkalmazásában, amely azonban kölcsönadta őt a Simteknek. A kiscsapat színeiben öt futamon állt rajthoz, de csak egyet tutodd befejezni, mert tragikus autót tett alá az istálló, amely öt futam után csődbe is ment. a szezon hátralévő részében a Benettonnál és a Liger-nél tesztelt. 
 
Verstappen tipikusan az a versenyző volt, akit kvalitásai és hozzáállása többre predesztináltak volna, ám nem tudta átlépni saját árnyékát, így rendre kiscsapatoknál kapott szerepet. 1996-ban az akkor Footwork néven futó Arrowsnál versenyezte végig a szezont, egy pontot szerzett az argentin Nagydíjon. A következő évet a Tyrrellnél töltötte nem túl eredményesen. Az 1998-as szezon elején nem kapott szerződést, de év közben a Stewart Ford elbocsátotta Jan Magnussent, akinek helyére Verstappen került. Pontot szereznie azonban - akárcsak az előző évben - nem sikerült.
 
1999-ben a visszatérésre készülő Honda tesztpilótája lett, csakhogy a tervező Harvey Poslethwaite halála után egy időre elálltak a saját autóval való versenyzéstől, így Verstappen ismét állás nélkül maradt. Bár néhány esetben felvetődött a neve idény közbeni beugrásra, helyettesítésre (Luca Badoer sérülése, Damon Hill esetleges idő előtti visszavonulása, Michael Schumacher balesete), végül egy versenyen sem indult el.
 
Nagyot villant, aztán nagyon utálták
 
2000-re visszatért az Arrowshoz. A Supertec motorral hajtott autóval öt pontot szerzett, azévi legjobb eredménye az Olasz Nagydíjon elért negyedik helyezés volt. 2001-ben első alkalommal sikerült versenyzőként szerződést hosszabbítania. Abban az évben legemlékezetesebb teljesítményét a Maláj Nagydíjon nyújtotta. A verseny közben leszakadó eső kaotikussá tette a futamot, Verstappen elképesztő harcos versenyzéssel a 18. helyről rajtolva állt a második helyen is, majd sokáig a hatodik pozíciót foglalta el úgy, hogy Mika Häkkinent is hosszú ideig maga mögött tudta tartani. Végül azonban csak a 7. helyet szerezte meg, ami ekkor még nem ért pontot. Egy pontot szerzett az idény során, Ausztriában.
 
Verstappen óriási versenye Malajziában: 
 
 
A következő, Brazil Nagydíjon ugyanakkor negatív hőssé vált, miután összeütközött az őt éppen lekörözni akaró, életében először élen álló Juan Pablo Montoyával, aki így kiesett, a hollandot meg elérte a népharag. 
 
Verstappen "meglovagolta" Montoyát: 
 
 
Bár az eredeti tervek szerint 2002-re is maradt volna, végül a szponzori kapcsolatokkal rendelkező Enrique Bernoldi mellé a csapat nélkül maradt Heinz-Harald Frentzent szerződtették. Verstappen ekkor a Saubernél próbálkozott tesztpilótai állás megszerzésével, azonban azzal az indokkal utasították el, hogy túl nagy a magasságkülönbség közte és a két versenyző között, emiatt kevésbé hasznosítanák a rá beállított autóval szerzett tapasztalatokat. 2003-ra ismét sikerült neki a visszatérés, utolsó szezonjában a Minardinál versenyzett, pontot nem szerezve.
 
A Forma-1 után két évig nem versenyzett, majd belekóstolt az A1 GP világába, a holland csapat színeiben győzni tudott a Dél-Afrkai futamon a 2005-06-os szezonban. A következő évben a Le Mans-i 24 órás széria LMP2-es osztályában indult, és meg is nyerte a versenyt. 
 
Kezesbárány? Á, dehogy!
 
Verstappen a magánéletben nem mondható kimondottan kezesbáránynak. Felesége a korábbi belga gokart-versenyző, Sophie Kumpen volt, aki azonban 2008 decemberében feljelentette a hollandot, mondván az bántalmazta. A bíróság nem találta bűnösnek Verstappent a testi sértés vádjában, azonban fenyegető üzenetek küldése miatt távoltartási végzést rendelt el ellene, és egy bírság mellett három hónapos felfüggesztett börtönbüntetéssel is sújtották. 
 
A pilótának korábban is meggyűlt már a baja a hatóságokkal, 2000-ben ötéves felfüggesztett börtönbüntetést kapott testi sértésért, miután balesetet okozott egy gokartpályán, melyben egy férfi koponyatörést szenvedett. A holland pilótának végül peren kívül sikerült megegyeznie a sértettel. 
 
Miért hiányzik Verstappen a Forma-1-ből?
 
- Mert kvalitásai, hozzáállása alapján megérdemelte volna, hogy a fentinél fényesebb karriert fusson be. 
 
- Mert képes volt kiscsapatoknál, gyenge autókban ülve is figyelemreméltó eredményeket produkálni. 
 
- Mert igazi "tökös gyerek" volt, aki minden gond nélkül belement kétes szituációkba is, csakhogy egy helyet előrébb léphessen, mindegy, hogy a 20.-ról a 19.-re, vagy a hatodikról az ötödikre. 
 
- Mert kétféle érzelmet hozott ki a rajongókból. Vagy nagyon utálták, vagy nagyon szerették, így végtére is senkinek sem volt közömbös. 
 
 
 

Videók