A pilóta, aki évekig cincálta Schumi idegeit - Akik hiányoznak a Forma-1-ből, 4. rész

Negyedik részéhez érkezett a Sport365.hu új Forma-1-es cikksorozata. A főszereplő ezúttal nem Vettel, Alonso, vagy Hamilton lesz, hanem olyan pilóták, akik jelenleg nem tagjai a száguldó cirkusznak, de sokan szívesen néznék őket a pályákon akár korábbi eredményeik, agresszív vezetési stílusuk, szimpatikus versenyzésük okán is. Mai epizódunk egy kétszeres vb-harmadik pilótáról, Juan Pablo Montoyáról szól.


Egyszerre három sorozatban is rajthoz állt suhancként
 
A most 36 éves autóversenyző Juan Pablo Montoya Roldán néven látta meg a napvilágot Bogotában, 1975. szeptember 20-án. Ahogyan a többség, ő is gokarttal kezdte pályafutását, mindössze hatévesen, kilencévesen már a gyermek kategória győztese volt, 1986-ban pedig a juniorok között is diadalmaskodni tudott, majd 1990-ben és '91-ben is országos junior bajnoki címet szerzett. 
 
Montoya 1992-ben kezdett el autókkal versenyezni – előbb a Copa Formula Renault sorozatban, majd az Amerikai Egyesült Államokban a Skip Barber szériában. 1993-ban a Swift GTI bajnokságba váltott, ahol nyolc versenyből hetet megnyert. 1994-ben Montoya egyszerre három sorozat versenyein vett részt: a 125 cc-s Sudam Gokart Bajnokságban, az amerikai Barber Saab sorozatban és a mexikói Formula N sorozatban. Utóbbiban a bajnoki címet is megszerezte.
 
 
A kolumbiai tehetség 1995-ben tette át székhelyét Európába, ahol hamar elkezdett felfelé lépdelni a ranglétrán. Első évében a brit Forma Vauxhall sorozatban versenyzett, amelyben a harmadik helyen végzett. 1996-ban a brit Formula–3-ban folytatta pályafutását, itt az ötödik helyet szerezte meg összetettben két futamgyőzelemmel (Donington Park, Thruxton). A Forma-3-as Marlboro Masters versenyen ugyanebben a szezonban negyedik lett, a Makaói Világkupán pedig kiesett.
 
Belépett a Forma-1 előszobájába, de elsőre még nem engedték a "nappaliba"
 
Montoya 1997-ben már a Forma-1 előszobájának tartott Forma-3000-es szériában állhatott rajthoz, és nem is vallott szégyent, Ricardo Zonta mögött a második helyet szerezte meg első szezonjában az RSM Marko csapat pilótájaként. A következő évben már éppen Zonta helyén ült a Super Nova istálló autójában, és meg is nyerte a sorozatot Nick Heidfeldet megelőzve. Ekkor már a Forma-1-ben is felfigyeltek a tehetséges versenyzőre, és a Williams istálló teljhatalmú ura, Sir Frank Williams le is csapott rá. Hosszútávú szerződést kötött a fiatal kolumbiaival, amelynek értelmében már a Formula 3000-ben és a CART-ban is egyengette a dél-amerikai útját. 
 
Merthogy Montoya belépett ugyan a száguldó cirkusz előszobájába, a nappaliba azonban még nem engedték be, Frank Williams ugyanis úgy döntött, az 1999-es idényre még nem veti be az elitkategóriában felfedezettjét, hanem elküldi erősödni a tengerentúlra, a CART bajnokságba. Helyére ekkor Alex Zanardi, a sorozat előző évi győztese ülhetett be a Williamsbe. 
 
 
Juan Pablo aztán nem akármilyen első szezont produkált. A Chip Ganassi csapat versenyzőjeként első évében megnyerte a sorozatot, ami előtte csak az 1992-es Forma-1-es világbajnok Nigel Mansellnek sikerült, ráadásul 24 évével ő lett minden idők legfiatalabb CART-bajnoka, egyben az Év Újonca is. A világbajnoki pontversenyben azonos pontszámmal végzett Dario Franchittivel, ám több futamgyőzelme miatt végül ő örülhetett. 
 
A következő évre új motort és új kasztnit kapott Montoya, amely azonban nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, így a kolumbiai csak a kilencedik lett a bajnokságban. Kárpótlásképpen azonban megnyerte élete első Indy 500-as versenyét, amire előtte csak Graham Hill volt képes, ez pedig elég volt számára ahhoz, hogy végre a Forma-1-ben is megmutathassa magát, a 2001-es szezonban debütálhatott a száguldó cirkuszban. 
 
Schuminak egyből beköszönt, majd jött a két vb-bronz
 
Már Montoya első versenyein látszott, hogy nem kisasszonyos stílusban képzeli el az aszfaltcsíkon való körözgetést, Mindössze harmadik versenyét futotta, amikor a Brazil Nagydíjon egy merész előzéssel beférkőzött Michael Schumacher elé, és egészen a 34. körig az élen is állt, ám ekkor Jos Verstappen kilökte a pályáról. Az Osztrák Nagydjon aztán másodszor is megrángatta az oroszlán bajszát, kilökte a kavicságyba Michael Schumachert, amivel kezdetét vette az elkövetkező évek egyik legnagyobb párharca. 
 
Így gyepálta egymást Montoya és Schumacher
 

 
A kolumbiai azonban nem csak agresszív, és olykor forrúfejű volt, hanem igazi klasszis is, amit mi sem bizonyít jobban, hogy már első idényében, az Olasz Nagydíjon megzerezte első futamgyőzelmét, debütálő idényében pedig 31 pontot és 1 pole-pozíciót szerzett és a hatodik helyen végzett.
 
2002-ben ugyan futamot nem tudott nyerni, ám hét alkalommal szerzett pole pozíciót és megszerezte a világbajnoki pontverseny harmadik helyét a két Ferrari-pilóta, Michael Schumacher és Rubens Barrichello mögött. Montoya összesen 50 pontot gyűjtött ebben az évben.
 
 
2003-ban hármas csata alakult ki a világbajnoki címért a Ferrari (Michael Schumacher), a McLaren-Mercedes (Kimi Räikkönen) és a Williams (Montoya) között. Montoya két futamot nyert (Monaco, Hockenheim) és az Amerikai Nagydíjig versenyben volt a végső diadalért, ám ott egy vezetői hiba (ütközés Barrichellóval) és egy büntetés következtében elszálltak matematikai esélyei. 82 pontjával a kolumbiai pilóta ismét a harmadik helyet szerezte meg a világbajnokságban Schumacher és Räikkönen mögött.
 
Montoyának ugyanebben a szezonban megromlott a viszonya a Williams csapattal, mivel a pilóta úgy érezte, hogy előnyben részesítik csapattársát, Ralf Schumachert. A kolumbiai ezért felvette a kapcsolatot a McLaren istállóval és rövidesen alá is írt velük egy a 2005-ös szezontól érvényes szerződést. A 2004-es szezonnak tehát Montoya már úgy vágott neki, hogy tudta: az az utolsó éve lesz a Williamsnél. Montoya egy versenyt nyert – a szezon utolsó futamát, a Brazil Nagydíjat –, s a világbajnoki pontverseny ötödik helyével (58 pont) búcsúzott a csapattól.
 
Másodhegedűs lett a McLarennél, majd száműzték
 
A McLaren-Mercedesnél Montoya Kimi Räikkönen csapattársa lett, aki 2002 óta volt a wokingi istálló versenyzője. Az első két futamon Montoya egy hatodik, illetve egy negyedik helyet szerzett, majd két versenyt kihagyni kényszerült amiatt, mert teniszezés közben megsérült a válla. Néhány pletyka szerint a dél-amerikai pilóta valójában motorozás közben sérült meg.
 
Montoya a Brit Nagydíjon aratta le első futamgyőzelmét a McLarennel, ám ekkor csapattársa, Kimi Räikkönen már messze elhúzott tőle a pontversenyben, így Montoyának többször is őt kellett segítenie – így például a Belga Nagydíjon. A kolumbiai további két futamot nyert a szezon során (Monza, Interlagos) és 60 ponttal a világbajnoki pontverseny negyedik helyén végzett.
 
 
2005 decemberében a McLaren váratlanul bejelentette, hogy 2007-től Fernando Alonso fogja vezetni egyik autójukat. Ron Dennis csapatfőnök már ekkor tájékoztatta Montoyát arról, hogy a csapat kívánsága az, hogy Räikkönen maradjon a másik autóban, így Montoya csak harmadik lehetőségként jöhetne számításba, ehhez azonban az is kellett volna, hogy finn vetélytársa máshová igazoljon. 
 
A kolumbiai versenyző viszonya innentől kezdve hűvössé vált a McLarennel, és ez a helyzet neki sem tett jót. A 2006-os szezonban az Amerikai Nagydíjig mindössze kétszer állhatott fel a dobogóra (harmadik hely Imolában és második Monacóban), egyébként felejthető teljesítményt nyújtott. Azt azonban illik megjegyezni, hogy a McLaren árnyéka volt egy évvel azelőtti önmagának, és Räikkönen is csak ritkán került dobogóra, vagy annak közelébe. Mindazonáltal a finn pilóta még így is rendszeresen jobban teljesített Montoyánál. Az Amerikai Nagydíjon Juan Pablo azzal vonta magára csapata haragját, hogy a rajt után egy olyan balesetet okozott, amelyben csapattársa is kiesett.
 
 
Egy héttel később, 2006. július 9-én Montoya váratlanul bejelentette, hogy a szezon végén elhagyja a Forma–1-et és 2007-től az amerikai NASCAR-sorozatban folytatja pályafutását. Döntését azzal indokolta, hogy egy ideje már nem érezte jól magát az elitszériában, amelyről úgy tartja, hogy a csúcstechnológia és a kemény versenyzés túlzott kritikája nem engedi kibontakozni a versenyzőket. A másik ok az volt, hogy a családjával Miamiban élő Montoya megelégelte a Forma–1-es versenyzéssel járó hosszú utazásokat. Mint mondta: "A NASCAR-ban minden helyszínt elérek három óra alatt miamii otthonomból."
 
Július 11-én újabb meglepő fordulat következett: a McLaren arról adott ki közleményt, hogy a kolumbiai versenyzővel közös megegyezéssel azonnali hatállyal felbontották szerződésüket, így Montoya már a soron következő Francia Nagydíjon sem vett részt. Helyét a szezon hátralévő részére a csapat tesztpilótája, Pedro de la Rosa vette át.
 
2006-ban Montoya egykori CART-os csapatfőnöke, Chip Ganassi istállójához szerződött le a NASCAR-ba, és mindmáig ebben a sorozatban versenyez. 
 
Miért hiányzik Juan Pablo Montoya a Forma-1-ból?
 
- Mert kiváló képességekkel megáldott klasszis volt, aki olykor gyengébb autóval is ott tudott lenni az élmezőnyben.
 
- Mert évekig óriási, látványos csatákat vívott a sportág koronázatlan királyával, Michael Schumacherrel, összecsapásaik élményszámba mentek.
 
- Mert személyiségével, stílusával megosztotta a rajongókat, volt aki imádta, de sokan nem kedvelték, Mindenesetre kevés drukker számára volt közömbös. 
 
- Mert finoman szólva sem sablon pilóta volt. Olykor olyan szituációkba is belement volna, amikbe más biztosan nem, és nem kevés alkalommal jól jött ki ezekből. 
 
- Mert sokan miatta szerettek bele a Forma-1-be, még akkor is, ha sokszor a szimpatikus "vesztes" szerepét kellett magára öltenie.
 
 
 
 

Videók