Tovább drágul a budapesti olimpiai pályázat

Nem fogják elhinni, mi kerül másfél milliárddal többe, mint azt előzetesen gondolták.


 
Január negyedikéig kellett várni, hogy idén először emelkedjenek meg a 2024-es olimpiai pályázat költségei. A budapesti olimpiai álmokra legutóbb karácsonykor szórtak ki több százmillió forintot – akkor a népszerűsítés költségei emelkedtek meg 410 millióval –, most pedig szinte pontosan másfél milliárddal drágult meg a... tanácsadás. Igen, jól olvasták. A tanácsadás.
 
A friss uniós közbeszerzési értesítőből derül ki: az eddig tervezett 5,7 milliárd forint helyett már 7,2 milliárdba kerülnek a tanácsadók szolgáltatásai. Ez is egy magasabb összeg már a legelsőnél: amikor megkötötték a szerződést, még úgy volt, hogy 5,2 milliárdból kihozzák. Az persze az előzményeket ismerve egyáltalán nem meglepő egy olimpia körül, hogy a kiadások egyre nőnek, a 2020-as tokiói játékok költségei például most már az eredetileg tervezett négyszeresénél járnak, csakhogy a budapesti pályázat egyik legfontosabb ígérete pont az, hogy nálunk olcsó lesz a rendezés.
 
Még érdekesebb a változtatás, ha annak próbálunk utánanézni, hogy mi volt az oka. Sok konkrétumot ugyan nem árulnak el, de a rövid közbeszerzési értesítőben hétszer is szerepel az „előre nem látható” szóösszetétel. Előre nem láthatónak neveznek például több követelményt, amellyel a Nemzetközi Olimpiai Bizottság és a nemzetközi sportszövetségek előálltak, de az is előre nem látható többletfeladatokat adott szerintük, hogy a rómaiak még tavaly szeptemberben visszavonták a saját olimpiai pályázatukat. Hogy miért van szükségük több tanácsadásra a budapesti szervezőknek, miután eggyel kevesebb vetélytárs maradt, arra már nem tértek ki. Azt sem tudni, hogy a NOB-tól milyen előre nem látható követelmények érkeztek, de a szervezők szerint emiatt új kommunikációs, stratégiai és technikai szempontokat kellett a meglévő stratégiába beépíteni.
 
A pályázat három nyertese az olimpiai hatástanulmányt elkészítő PwC Magyarország, az M-Integrated Solution nevű brit kommunikációs ügynökség, valamint a svájci Lagardere Sports Geneve SA.

Videók