Szerkesztő: Faragó Zoltán
2012. 12. 21. 12:13

A sport365.hu autó-motor rovatának szakértője, Kiss Norbert ezúttal a számára legkedvesebb terepre tévedt, hiszen a kamion Európa-bajnokság kulisszái mögé igyekszik bepillantást nyújtani olvasóinknak.

Ha röviden és tömören kellene jellemeznem a sorozatot, annyit mondanék: Forma-1 kamionokkal. Talán elsőre kicsit túlzónak, furán hangozhat az összehasonlítás, de mire a cikk végére érünk, annyira nem is tűnik majd annak.

Talán kevesen tudják, de a hivatalosan FIA Kamion Európa-bajnokságnak nevezett sorozat elég nagy hagyományokkal rendelkezik, hiszen 1985 óta rendeznek futamokat. Sőt, mi több, 1988-89-90-ben Magyar Nagydíjra is sor került, az akkori mezőnyben pedig Krasznai János révén magyar pilóta is indult.

Akkoriban még utcai, teljesen széria kamionokkal versenyeztek, a 80-as években rendes nyerges vontatókkal. Előfordult olyan, hogy egy utcai kamion be volt bukócsövezve, "lábon" ment a versenyre, a pótkocsin húzta magával az alkatrészeket, letudta a versenyt, aztán ment tovább a dolgára.

Azóta sokat fejlődött a versenysorozat, ma már speciálisan erre a célra épített versenykamionokat használnak, amiket szintén speciális szállító kamionokkal visznek a versenyekre, ilyet használ az én csapatom, az Oxxo Energy Truck Race Team is.

A kamion, amellyel versenyzem, egy 13 ezer köbcentis, soros, 6 hengeres turbódízel motorral szerelt MAN versenygép, amely 5,5 tonnát nyom. Ez két tonnával könnyebb, mint a széria utcai vontatók. A szabályban meghatározott minimum ez az 5,5 tonna lenne, a kamion lehetne akár 4 tonna is, de éppen ezért a gépeket fel kell súlyozni. Az erőátvitelről egy 16 sebességes kézi váltó gondoskodik, de ebből szinte csak a négy leghosszabbat használjuk. Természetesen speciális kamionhoz speciális versenygumik is tartoznak.

Az én gépem egyébként 1400 lóerős, a végsebessége pedig 160 km/h-ban van korlátozva. Nem árulok el nagy titkot azzal, hogy képesek lennének ezek a "dögök" többre is, volt már olyan, hogy teszten megközelítették a 300 km/h-t, de ez azért már elég veszélyes tud lenni.

Az én "sebességrekordom" is igazából egy meghibásodásnak volt idén köszönhető, hiszen az egyik hétvégén pont a sebességszabályzó elektronika romlott el, ezáltal pedig én is közel 200-zal tudtam repeszteni.

Sokakban felmerülhet a kérdés, hogy mennyire komoly ilyen sebességnél a veszélyérzetünk. Nos, mivel igen magasan ülünk, ráadásul be is van csövezve a vezetőfülke, így még ilyen sebességnél is biztonságban érezhetjük magunkat, és a feszes futóműnek köszönhetően nagy sebességnél is stabil az versenykamion.

Ha már a sebesség szóba jött, itt inkább a fékezés a kérdéses, hiszen azért a 160 km/h-s száguldás eléggé igénybe veszi a fékeket és a hatalmas súlyt elég nehéz megállítani. Ennek függvényében kissé meglepő lehet, hogy a Knorr-Bremse utcai fékeit használjuk, némi rásegítéssel. Minden versenyhétvégére ugyanis 200 liter vizet viszünk, ezzel spricceljük folyamatosan a tárcsákat, hogy hűtsük őket.

Annyit még elmondanék a kasztniról, hogy két kagylóülés van benne, úgyhogy könnyen lehet, hogy a jövőben a sport365.hu csapata is megtapasztalhatja, milyen egy 5,5 tonnás monstrummal 160-nal száguldani.

A sorozattal kapcsolatban fontos tudnivaló, hogy évente tíz-tizenegy versenyhétvége van, szerte Európában Oroszországtól Spanyolországig, ráadásul olyan híres aszfaltcsíkokon is megfordul a mezőny, mint a Nürnburgring vagy a Le Mans-i 24 órás versenynek otthont adó Circuit de la Sarthe.

Egy hétvégén négy verseny van, szombaton és vasárnap is kettő-kettő, plusz az időmérő és a szabadedzés, így az egész szezont figyelembe véve negyven félórás versenyetapot kell teljesítenünk. Ráadásul a második versenyen mindig fordított a rajtrácson az első 8 helyezett, így fokozódik az izgalom is.

Az Eb-sorozatban hat gyártó, az MAN, a Renault, a Freightliner, a DAF, a Mercedes és a Scania vesz részt, ami jól mutatja, hogy bár vannak kisebb nemzeti kamionverseny-sorozatok és Brazíliában is rendeznek futamokat, a legkomolyabb mégis az Európa-bajnokság.

Csapatból persze még ennél is több van, ezek közül vannak gyári támogatottak is, mint az OXXO Energy Truck Race Team is. Tradicionális gyári csapat, mint a Forma-1-ben vagy a WTCC-ben ugyan nincs, de a gyári támogatottság is komoly fegyvertény.

Ez abban realizálódik, hogy a motort a gyár biztosítja, ők fejlesztik direkt versenycélokra. Innentől viszont mindent nekünk kell megoldanunk, tehát a futómű, az alváz, a kormányzás, a fülke és minden elektronika, ami nem a motorhoz kapcsolódik, a mi szerelőcsapatunk asztala.

Az idei év legnagyobb feladata csapatunknál éppen ezért az volt, hogy az év elején megépített új kamiont folyamatosan fejlesszük.

És akkor a végére játsszunk el egy kicsit a számokkal, hogy bebizonyítsam, nem volt túlzó a Forma-1-es összehasonlítás: egy-egy versenyen 26 kamion indul, mivel a monstrumok legtöbbje körülbelül 1400 lóerős, ezért futamonként 36400 lóerő bőg fel a rajtrácson.

Ha ehhez még hozzávesszük, hogy a mezőny össznyomatéka mintegy 152 000 Nm, akkor nagyjából az is csoda, hogy nem szakad fel az aszfalt a rajt pillanatában. Erre talán még Sebastian Vettel is elégedetten csettintene!

Remélem, sikerült egy kis bepillantást nyújtanom ebbe a remek versenysorozatba, következő jelentkezésem alkalmával a saját szezonomról mesélek majd egy kicsit.


 

Legfrissebb híreink


Élő eredmények