348 km/h, 1200 előzés: A Forma-1 2011-es legjei

Tizenkilenc verseny, 1133 kör, 1111 boxkiállás, közel 1200 előzés, 24 ezer gumiabroncs, 348,2 kilométer per óra legnagyobb sebesség, egyebek közt ezek jellemzik az idei, 62. Forma 1-es világbajnoki sorozatot.


Az idei Forma 1-es világbajnoki sorozat már a 62. széria volt, mely során a huszonkét pilótának versenykörülmények közt fejenként – nem számítva a szezon előtti teszteket, valamint a szabadedzéseket és kvalifikációkat – 1133 kört kellett volna megtenniük. Ez azonban egyik pilótának sem sikerült, a legközelebb azonban ehhez Paul di Resta állt, aki összesen 1105 kört teljesített az idényben.

Mögötte a második legtöbbet Lewis Hamilton tette meg 1098-cal, a harmadikat pedig Mark Webber, aki csupán hárommal maradt el a McLaren-Mercedes pilótájától. A csak egyetlen versenyen kieső kétszeres világbajnok Sebastian Vettel, mivel rögtön az Abu Dhabi futam első kanyarjában kényszerült kiállni, ezen a listán az ötödik. Igaz a fiatal német, aki a Forma 1 történetének 32. világbajnoka, az 1133 körből 739-en keresztül állt az élen.

Az idei sorozatban a legtöbb győzelmet, mint korábban már beszámoltunk, a címvédő Vettel aratta, a német kétszeres vb-győztes tizenegy futamot nyert meg, utána jócskán lemaradva Jenson Button és Lewis Hamilton következik három-három első hellyel, majd Fernando Alonso és Mark Webber egy-egy győzelemmel. A Red Bull Racing csapat így 2011-ben tizenkét, a McLaren-Mercedes hat, míg a Ferrari egy versenyt tudott a 62. szezonban megnyerni.

Természetesen a legtöbbször, tizenhétszer Vettel állt idén a pódiumon, míg Button tizenkétszer, Alonso és Webber egyaránt tízszer, Hamilton pedig hatszor. Erre a listára azonban egy-egy dobogós hellyel – a szezonnyitón és a második futamon szerzett harmadik helyükkel – felkéredzkedik Vitalij Petrov és Nick Heidfeld is, aminek köszönhetően így a Renault kétszer örülhetett a pódiumnak az idényben. A Ferrari tízszer, a McLaren tizennyolcszor, a Red Bull huszonhétszer.

A 2011-es szériában a második konstruktőri vb-címét begyűjtő Red Bull szerezte meg a legtöbb pole-pozíciót, összesen tizennyolcat, csupán egyszer indulhatott az élről a McLaren. Vettel meg is döntötte Nigel Mansel 1992-es rekordját egy szezonban szerzett tizenöt kvalifikációs első helyével. Csapattársa, Webber háromszor startolhatott az első rajtkockából, amit egyetlen alkalommal Hamilton birtokolt.

A tizenkilenc futam során Mark Webber nevéhez fűződik a legtöbbször – hétszer – a leggyorsabb kör megtétele, az ausztrál versenyző a Brazil Nagydíjon ezért a DHL Leggyorsabb Kör Díjat is átvehette. Webbert ezen a listán három leggyorsabb körrel Hamilton, Button és Vettel követi, míg Massa kettőször, Alonso pedig egyszer futotta meg. Idén egyébként tizenegy pole pozíciós kört döntöttek meg a pilóták valamint két versenyben futott leggyorsabb kört. Az ide sebességrekorder Sergio Perez lett, a monzai időmérőn ugyanis 348,2 kilométer per órával száguldott.

A szezonban a versenyzők 24 ezer gumiabroncsot használtak el, melyből 4600 volt esőgumi, 6000 pedig a teszteken fogyott el. A száraz papucsok átlagosan 120 kilométert bírtak ki 2011-ben. A versenyzők összesen 1111 alkalommal jártak kint a boxutcában, melyből csupán 22 áthajtásos és 4 stop and go büntetés volt, a többi kerékcsere. A legtöbb kiállás a Magyar Nagydíjon történt, összesen 88-szor jártak a boxban a pilóták, míg a legkevesebb, 35 az olasz versenyen. A leggyorsabb kerékcsere a Mercedes GP-hez fűződik, a csapat mindezt a Kínai Nagydíjon ugyanis 2,82 másodperc alatt tette meg. (A Pirelli szerelői egyébként átlagosan 2 perc 30 másodperc alatt tesznek fel egy abroncsot a felnire, ezt azonban Sebastian Vettel is kipróbálta, ám a kétszeres bajnoknak mindez 5 perc 13 másodperc alatt sikerült.)

A szezonban két rekord is született az előzéseket tekintve, a Török Nagydíjon száraz körülmények közt történt a legtöbb, 126 előzés, míg a Kanadai Nagydíjon 125, ám ez az esős versenyek tekintetében rekord. Idén összesen közel 1200-szor előztek a versenyzők.

A leghosszabb verseny idén a montreali futam volt 4 óra 4 perc és 39 másodperccel, míg a legrövidebb a monzai verseny 1 óra 20 perc és 46 másodperccel.

A statisztika eredményeket nézve pedig még a 14-et kell most különösen figyelembe vennünk, ennyi hétnek kell ugyanis eltelnie ahhoz, hogy elkezdődjön a 2012-es Forma 1-es versenysorozat.

Videók