Szerkesztő: Tóth Csaba | Sport365/Telesport
2016. 01. 22. 15:40

Ha talpra akar állni és vissza akarja nyerni a szurkolók bizalmát, a Forma–1-nek alapjaiban újra kell gondolnia önmagát – véli a korábbi versenyző, Gerhard Berger, aki szerint független szabályalkotó testületre van szükség.

Újragondolt motorformula, megújítani vágyott aerodinamika, nehezebben vezethető autók – a Forma–1 az elmúlt hónapokban folyamatosan azon elmélkedik, milyen változtatásokkal csábítsa vissza a benne csalódott szurkolóit. Az 1984 és 1997 között összesen 210 versenyen rajtoló Gerhard Berger szerint ezzel azonban csak a felszínt kapargatja, s mindössze a kozmetikázza, nem pedig megoldja a valódi problémákat. A tízszeres futamgyőztes az Auto Motor und Sportnak adott hosszú interjújában számos gondra rámutatott. „Ahhoz, hogy a sportágat megreformálják, minden kérdésben el kell mélyedni. Annyira letértünk a helyes útról, hogy már nem elég, ha csak egyetlen dolgot javítunk ki” – jelentette ki.

A terítéken lévő motorkérdés kapcsán elmondta, a legfontosabb az lenne, hogy mindenki versenyképes motorral vághasson neki a sorozatnak. Szabályozni kellene, hogy egy adott gyártó több csapatnak is szállítson, de mindegyik istállóját ugyanolyan erőforrással lássa el. "Így csak az üzemanyag és az elektronika adná a különbséget. Húsz lóerő különbséget egy jó autóval vagy versenyzővel még lehet kompenzálni. És így a sport sport maradna, nem pedig egy kontrollált, előre lejátszott játék. Az nem fordulhat elő, hogy Marchionne úr jön, és azt mondja, te csak egy 2015-ös motort kapsz, te meg egyet 2014-ből. A szabályoknak ezt meg kel akadályozniuk” – magyarázta az osztrák. Hozzátette, az erőforrások árát csökkenteni kell, de emellett fontos, hogy a technika továbbra is magas szinten álljon. Szerinte ezt leginkább úgy lehetne megoldani, ha újragondolják a hibridtechnológiát. "Egységesíteni kellene bizonyos elemeit, mert azok olyan sokba kerülnek, hogy végül csak az olyan cégek engedhetik meg maguknak, mint a Mercedes. Így ott lenne a környezettudatos szemléletmód, ugyanakkor az megfizethető is lenne.”

A volt versenyző fontosnak tartja az 1000 lóerőnél erősebb motorokat – már csak azért is, mert ezáltal a versenyzőket is nagyobb kihívás elé lehetne állítani. „1986-ban nekünk akár 1400 lóerőnk is volt, miközben nem volt elektronikus segítségünk. Ma már annyira biztonságosak az autók és a pályák, hogy ennél sokkal nagyobb teljesítményt is megengedhetnénk, és ezt a szurkolók is érzik. Az F1-es versenyzők már nem ágyúgolyó-lovaglók, inkább csak amolyan műkorcsolyázók, rendkívül bonyolult technológiával. A versenyzők háttérbe szorultak. Régen a versenyek kiszámíthatatlanok voltak, sok kiesés volt, vagy a versenyzők hibáztak. Ma ki marad állva benzin nélkül? A hibákat pedig nem lehetett megbocsátani. Aki túl gyors volt, a palánknak csapódott. Ma egy kicsúszásért már nem jár büntetés, mert aki megpördül, megy az óriási bukóterekbe, majd vissza a pályára, és közben még csak egy helyet sem veszít."

„Az autók nagyobb teljesítménnyel és tapadással kellene, hogy rendelkezzenek. A legjobb példát a MotoGP jelenti. Nekik van 270 lóerőjük, 160 kilogrammot nyomnak, nincs leszorítóerejük, és korlátozott a gumik futófelülete is. Így mindenki azonnal láthatja, mire képesek a versenyzők. Ez a puszta motorsport. Az F1-ben épp az ellenkezője van. És ehhez jönnek még a halk motorok, amivel együtt sem show-ról, sem kihívásról, sem izgalomról nem beszélhetünk. Ezt a szurkolók középtávon nem fogják megbocsátani.”

Berger szerint a csapatrádió szerepét is csökkenteni kell. "Ha az autót nehéz vezetni, a versenyzőnek nincs ideje mindenféle üzeneteket követni. Ebben az esetben még lihegni is alig bírnak, nem hogy még a boxfallal beszélgessenek. Nekem előbb mindig egy megfelelő helyet kellett találnom a pályán ahhoz, hogy kicsit pihentessem a kezemet és a fejemet, és beszélhessek a rádión. A versenyzőket kell előtérbe állítani, mégpedig azáltal, hogy kihívás elé állítjuk az autója irányításával” – vélekedett az osztrák.

Miközben a közelmúltban Bernie Ecclestone és Jean Todt különleges jogkört kapott az FIA-tól arra, hogy a sportág érdekében a csapatok beleegyezése nélkül változtasson a szabályokon, Berger szerint valójában ez sosem fog bekövetkezni a csapatok ereje miatt. A probléma viszont ezzel az, hogy a résztvevők mindeközben döntésképtelenek, mert kizárólag saját érdekeiket nézik. „Ha én lennék Toto Wolff helyében, én is mindent klassznak találnék. A valóság viszont az, hogy időnként elalszom a tévé előtt, mert az első kör után máris tudom, ki fog nyerni. Emiatt lenne szükség egy semleges testületre, amely a szurkolókat és a sportágat képviseli. Nekik kéne döntéseket hozniuk. A csapatok demokratikus szavazataival túl sok rossz kompromisszum születik. A Mercedesnél minden tökéletesen megy, most bizonyítják, hogy igazi prémium márkának számítanak az F1-ben, és erősítik az Ezüstnyíl mítoszát. A Ferrarinál pedig Marchionne a tőzsdére vitel miatt akar sportsikereket. Az ő szempontjukból nézve, ez mind helyes. A gond az, hogy csak az ő szempontjukból. Ilyen célokkal nem szabadna beleszólniuk a szabályalkotásba, mert veszélyeztetik a sportágat.”

„Egy hozzáértő és gazdasági szempontból független emberre lenne szükség, aki a sport szeretete által fűtve, sok-sok háttértudással és megfelelő hatalommal teljes egészében megoldaná ezt a kérdést. Aztán ezek után mindenki maga dönthetné el, akarja-e csinálni ezt vagy sem. A régi rendszer így működött, és működött. Most ehhez kéne visszatérni” – vélekedett.

„Jelenleg egy vitaklubban vagyunk, ahol igaz a mondás: a sok bába közt elvész a gyermek. Ecclestone és Todt egységet kell alkosson, ami sajnos nincs meg. Mindketten tapasztaltak a motorsport világában, és a CVC-nek is mögéjük kéne állnia. Nem feltétlenül kell visszafordítani az időt, csak fel kéne ismerni, hogy korábban egyáltalán nem volt minden olyan rossz. Ma a nézők szabályok egész sorával találják szemben magukat, egyes szavakat nem is értenek. És minden vasárnap jön hozzájuk egy új fogalom. Itt a DRS, a KERS, a módosító pont, az ultralágy gumi, és így tovább. A világon senki sem tudja, mi az a módosító pont, a Forma–1-ben viszont napokig beszélnek róla. Az embereknek egész héten dolgozniuk kell. Ezek után két órán át a nagydíjjal szeretnének kikapcsolódni. Ha Bernie és Jean nem képes ezeket a hülyeségeket távol tartani a nézőktől, nem csodálkozhatnak, hogy már senki sem érdeklődik” – vonta le a tanulságot a tízszeres futamgyőztes.

Legfrissebb híreink

23:49 - Ez aggasztja az olaszokat a csúcsrangadó előtt NEMZETKÖZI FOCI
22:55 - Bravó, Király! Ki lesz a gólkirály? - Eb-statisztikák NEMZETKÖZI FOCI
22:08 - Nagy nevet igazolt a csatársorba a Videoton - hivatalos! MAGYAR FOCI
21:39 - Ez már sok! Világsztárt veszít az európai foci! NEMZETKÖZI FOCI
20:38 - A hír igaz: a Valenciáé lesz a portugálok BL-győztes ásza NEMZETKÖZI FOCI
19:45 - Murray simán, Wawrinka nehezebben vette az első akadályt TENISZ
18:21 - Aláírt a PSG új edzője - fotó, nyilatkozat NEMZETKÖZI FOCI
17:28 - Alves: Hiszem, hogy a Juve BL-győztes lehet velem NEMZETKÖZI FOCI
16:33 - Babos remekül kezdett Wimbledonban TENISZ
16:01 - Shearer: Ajánlom magamat! NEMZETKÖZI FOCI
14:18 - Mindössze egy hetet pihenhetnek Gera Zoltánék MAGYAR FOCI
13:26 - Hivatalos: aláírt a Liverpool negyedik nyári szerzeménye NEMZETKÖZI FOCI
13:04 - Három csapatunknak a héten megkezdődik a kupaidény NEMZETKÖZI FOCI
12:39 - Már Maradona és az elnök is Messit marasztalja NEMZETKÖZI FOCI
12:27 - Kikaptak a női pólósok az Egyesült Államokban VÍZILABDA
12:07 - Copa América-győztes, argentin edző ül a Sevilla kispadjára NEMZETKÖZI FOCI
11:55 - Megvan a mieink végleges helyezése az Eb-n NEMZETKÖZI FOCI
11:25 - Ilyen megalázó vereséget még nem szenvedett Anglia – lapszemle NEMZETKÖZI FOCI
10:22 - Del Bosque: Jobbak voltak nálunk, Chiellini: Végre revánsot vettünk! NEMZETKÖZI FOCI
09:33 - Wimbledon: Djokovics túl az első fordulón, a torna sztárja vár Federerre TENISZ
09:12 - Ezzel a kerettel indul az amerikai kosárválogatott az olimpián KOSÁRLABDA
09:03 - Kezdődnek a BL-selejtezők, Wimbledon – mai program EZT LÁTOD ÉLŐBEN
23:31 - Hodgson máris lemondott NEMZETKÖZI FOCI
22:15 - Szenzáció! Izland hazazavarta Angliát! NEMZETKÖZI FOCI
21:53 - Hatalmas tömeg várta a válogatottat a Hősök terén NEMZETKÖZI FOCI
20:51 - Lemondott a román kapitány NEMZETKÖZI FOCI
20:21 - Eb 2016 – menetrend, tabellák, összefoglalók, és a góllövőlista egy helyen! NEMZETKÖZI FOCI
19:36 - Nagyon simán ütötte ki a spanyolokat Olaszország NEMZETKÖZI FOCI
19:00 - Dani Alves aláírt Olaszországban NEMZETKÖZI FOCI
18:17 - Vízágyú és szivárvány fogadta a magyar csapatot NEMZETKÖZI FOCI
15:14 - Joachim Löw Szlovákia ellen is szaglászott egyet NEMZETKÖZI FOCI
14:33 - Ryan Lochte lemarad az olimpiai címvédésről EGYÉB SPORTOK
14:14 - Hivatalos: Blanc távozik a PSG kispadjáról NEMZETKÖZI FOCI
13:43 - Újabb southamptoni ászt igazol a Liverpool NEMZETKÖZI FOCI
12:32 - A Manchester City után a United is Dortmundból igazol NEMZETKÖZI FOCI
11:58 - 18.00, Hősök tere! NEMZETKÖZI FOCI
10:57 - Több milliárdot kaszált a válogatott NEMZETKÖZI FOCI
10:17 - Storck: Optimisták lehetünk a jövőt illetően NEMZETKÖZI FOCI
09:16 - Argentína kikapott, Messi visszavonul! NEMZETKÖZI FOCI
08:52 - Király: Köszönjük a türelmet; Gera: Nincs okunk a szégyenkezésre! NEMZETKÖZI FOCI
08:41 - Olasz–spanyol, angol–izlandi, rajtol Wimbledon – mai program EZT LÁTOD ÉLŐBEN
01:41 - Michelisz dobogós lett a portugáliai fő futamon AUTÓ-MOTOR
01:38 - Kozák duplázott, három magyar arany, leszerepelt a férfi négyes EGYÉB SPORTOK
01:20 - Miller győzelmét Márquez sem bánta AUTÓ-MOTOR

Élő eredmények