Forma-1: csak a fizetési sapka bevezetésével lehet csökkenteni a költségeket

Csak akkor lehet kordában tartani az F1 kiadásait, ha a sport elöljárói és az élcsapatok irányítói végre elfogadják a költségsapka bevezetésének ötletét - jelentette ki a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) korábbi elnöke, Max Mosley.


Hosszú hónapok óta folynak a tárgyalások a Forma-1-es alakulatok és a sport irányítói között, komolyabb előrelépés azonban továbbra sem történt a kiadások csökkentésével kapcsolatos szabályok ügyében. Sőt, mióta a Nemzetközi Automobil Szövetség bejelentette, hogy a korábbi tervekkel ellentétben 2015-ben sem kerül bevezetésre a költségsapka, egyre komolyabb ellentét van kialakulóban a kisebb és a nagyobb alakulatok között. A szövetség korábbi elnöke, Max Mosley úgy véli, a királykategória kiadásait csak akkor lehetne kordában tartani, ha végre mindenki elfogadná ezt a javaslatot, a technikai szabályok módosításával ugyanis nem lehet visszafogni a költekezést.

"Végső soron, én is ugyanolyan bűnös vagyok, mint bárki más, a 2000-es évek elejétől kezdődően ugyanis csak a szabályokra koncentráltam" - kezdi az Autosportnak nyilatkozó brit szakember, utalva arra, hogy az elmúlt évtizedben az FIA elsősorban a fejlesztések befagyasztásával és egyes alkatrészek egységesítésével, azaz a technikai szabályok módosításával próbálta visszaszorítani a kiadásokat. - "Az elv az volt, hogy ha jó szabályokkal rendelkezünk, akkor csökkenteni tudjuk a költségeket. Később azonban rá kellett jönnünk, hogy ez az állítás egészen egyszerűem nem igaz" - folytatja Mosley, aki 1993-tól 2009-ig vezette a Nemzetközi Automobil Szövetséget.

"Például megpróbáltuk csökkenteni a motorkészítők szabadságát, de ez nem hozott jelentősebb eredményt a kiadások tekintetében. Az eredmény annyi volt, hogy több millió dollárt el sikerült költenünk a motorerő csökkentésére. Ez minden. Később ezt a logikai sorrendet követve befagyasztottuk a motorfejlesztéseket. Akkoriban minden szakértő azt mondta, hogy ez biztosan megoldja a problémákat. És, mit tettek a gyártók? Minden pénzüket a légbeömlőkkel kapcsolatos kutatásokba ölték. Azt hiszem, ezzel úgy 30 lóerőt nyertek" - emlékszik vissza a korábbi elnök, aki pont ezek miatt a tapasztalatok miatt támogatja a költségvetés maximalizálását.

"Végül rá kellett jönnöm, hogy semmit sem ér az, amit a szabályok módosításával tettünk. Sikerült bebizonyítanunk, hogy a kiadásokat egészen egyszerűen nem lehet csökkenteni a szabályok változtatásával. Szükségünk volt a költségvetési sapkára" - teszi hozzá a szakember, aki már 2009-ben be szerette volna vezetni a költségsapkát, ötlete azonban egyik nagycsapat tetszését sem nyerte el. Mosley most elmondta, megérti miért tiltakoztak és tiltakoznak az élcsapatok a maximalizálás ellen. "Miért nem engedjük a kisebb költségvetéssel rendelkező alakulatoknak, hogy nagyobb technikai szabadság mellett közelebb - úgy 1 másodpercen belülre - kerüljenek az élmezőnyhöz?"

"Szerintem ez az egész meglehetősen logikus. Hiszen, ha ez megvalósulna, a lelátókon ülő szurkolók nem látnák a különbséget egy 50 milliós és egy 500 milliós csapat között" - válaszolja meg saját kérdését, majd felveti, hogy az illetékesek televíziós bevételek egyenlő elosztásával is segíthetnének a kevésbé tehetős csapatokon. "Ha racionálisan futtatsz egy üzletet, akkor mindenki ugyanannyi pénzt kap. Az éves költségvetés így kisebb, de annyi legalább lehetne, amennyi pénzt kapnak. Aztán, mondhatjuk, hogy az pénz, amit a szponzoroktól kapnak, az a profit. Nincs baj azzal, ha egy csapat profitot termel, sőt ez lenne a legjobb megoldás. De az élet nem ilyen, igaz?"

Videók