Forma-1: a csőd szélére jutott több csapat is, csonka lesz a rajtrács Amerikában

A csőd szélére jutott Caterham és a Marussia esete intő példa lehet a Forma–1 számára, s további problémákat vetíthet előre – véli több érintett is a paddockban.


A vasárnapi Amerikai Nagydíjon csak 18 autó fog felsorakozni a rajtrácsra, köszönhetően a Caterham és a Marussia pénzügyi okokból történő távolmaradásának. Míg a Caterham csapata csődeljárás alá került, és jelenleg új vevőt keres, addig a Marussiának sürgős tőkeinjekcióra van szüksége, amennyiben folytatni akarja a versenyzést. A két sereghajtó nehézségei újra rávilágítottak a legnagyobb problémára, mellyel számos istálló kénytelen szembenézni: a Forma–1-ben való versenyzés hatalmas anyagi ráfordítással jár.

Narain Karthikeyan, aki legutóbb épp egy hasonló helyzetben lévő kiscsapatnál, a HRT-nél versenyzett, úgy véli, a királykategória költségei kontrollálhatatlanná váltak. "A Forma–1 egyszerűen túl drága, és teljességgel tarthatatlan a kicsik számára – írta Twitter oldalán az indiai expilóta. - Először a HRT [ment tönkre], most a Caterham. A Marussiára is ez a sors vár. És mindez 2010 óta történt.”

De nem csak ő tartja aggasztó jelnek ezen beszédes tényt. Monisha Kaltenborn, a Sauber csapatfőnöke figyelmeztetett: "A Forma–1 sem lehet olyan nagy, hogy ne tudna hibákat elkövetni.” Bob Fernley, a Force India csapatfőnök-helyettese a Telegraph-nak pedig kiemelte, korántsem helyes, hogy az F1 hajóját kizárólag a nagycsapatok kénye-kedve szerint kormányozzák. "2010 óta három új csapatunk volt, és valamennyi bedőlt. De ez már az elejétől fogva kőbe volt vésve. Csupán öt csapatnak van beleszólása a Forma–1 irányításába – és mi még több csapatot fogunk elveszíteni, ha így folytatjuk” – fogalmazott a szakember, utalva a tényre, hogy egyes kiscsapatok a Forma–1 Bizottságból is kiszorultak, így képtelenek megvédeni saját érdekeiket. Mindez a közelmúltban már számos problémát okozott – mindenekelőtt a költségkorlátozásról szóló, évek óta zajló, de sehová sem vezető vita kapcsán.

Tony Fernandes, a most a szakadék szélére jutó Caterham korábbi tulajdonosa úgy véli, a kialakult helyzetet nagyon is komolyan kellene vennie az F1-nek. "Ez egy fantasztikus sportág, és Bernie hihetetlen munkát végzett. De a Forma–1-nek gondolnia kellene önmagára is – írta a Twitteren. - A sportágnak vannak bizonyos problémái. Több csapat is a Caterham sorsára fog jutni. Nem hinném, hogy a magáncsapatok hosszú távon képesek a túlélésre.”

Márpedig ha így lesz, minden valószínűség szerint jöhetnek a harmadik autók. Ezen ötletet már most több nagycsapat, így a Ferrari és a Red Bull is támogatja. "Milton Keynesben megvan a kapacitásunk erre, és ez meg is oldaná azt a luxusproblémánkat, hogy túl sok jó versenyzőnk van túl kevés autóra” – mondta ezzel kapcsolatban például az osztrákok tanácsadója, Helmut Marko a Sport Bildnek.

Bernie Ecclestone korábban nem titkolta, szívesebben látna kevesebb csapatot a rajtrácson három autóval, mint a Caterhamhez hasonló istállók vergődését. Noha véleményét nem mindenki osztja, a HRT korábbi versenyzője, Karthikeyan rámutatott, valójában egyik, most veszélybe került csapat sem fog túlzottan hiányozni a rajongóknak, hiszen még Jules Bianchi monacói 9. helyezése ellenére sem gyakoroltak túl nagy hatást a sportra. "A 18 autó Austinban szomorú látvány lesz, de senki nem fogja igazán hiányolni a távolmaradókat. Végre egyszer az első kör különösebb incidensek nélkül fog befejeződni. Ez az igazság” – mondta ki a fájó valóságot az indiai.

Videók