Verstappen-ügy: nagy bukás vagy nagy húzás?

Négyéves szerződést kapott a Red Bulltól a 16 éves Max Verstappen, akinek jövő évi debütálása továbbra is megosztja az F1-es közvéleményt, Helmut Markónak azonban van válasza a bírálatokra.




Múlt héten jelentették be, hogy a 16 esztendős Max Verstappen jövőre a Toro Rosso színeiben mutatkozik be a Forma–1-ben. Azóta kiderült, a holland tehetség szerződtetéséért már jó ideje komoly versenyfutás folyt: a Red Bull már gokartversenyzőként felvette vele a kapcsolatot, de a Mercedes is megkörnyékezte őt. Hogy végül előbbi csapat lett a befutó, annak köszönhető, hogy a cég utánpótlásprogramját irányító Helmut Marko a legmesszebb merészkedve F1-es szerződést kínált neki. Ez az Auto Motor und Sport értesülése szerint opciós jogokkal együtt négy esztendőre szól - olvasható a telesport.hu-n.

A megállapodás létrejöttében komoly szerepe volt a fiú édesapjának, a korábbi F1-es versenyző Jos Verstappennek. „Utoljára 2009-ben versenyeztem Le Mans-ban. Meg kell mondjam, az új munkámat ugyanannyira élvezem, mint a régit” – mesélte az idősebb Verstappen az Auto Motor und Sportnak Spában. A lap szerint sikere kapcsán a paddockban máris hallhatóak a csipkelődő megjegyzések: „Idáig jutottunk: egy 16 éves apja feltételeket szab a Red Bullnak…”

Verstappen F1-be kerülését többen rossz szemmel nézik, és elhibázott lépésnek tartják. A kétszeres világbajnok Mika Häkkinen is közéjük tartozik. „Egy versenyző 16-17 évesen semmiképpen sem állhat készen a Forma–1-re. Soha nem engednék elrajtolni Forma–1-es versenyen egy ilyen fiatal versenyzőt – sem menedzserként, sem édesapaként. Ez túl korai, és ha nem jön össze, hatalmas károkat okozhat” – mondta Verstappen esetéről Häkkinen.

Honfitársa, Mika Salo hasonlóképpen vélekedik a kérdésről. „Szerintem ez rossz a Forma–1-nek. Egy ilyen fiatal srácnak nem szabadna megengedni, hogy ott versenyezzen. Ennek a versenyzés csúcsának kéne lennie, melyre éveken át készülnek a versenyzők. A Forma–1 nem utánpótlás-kategória. És mi fog történni, ha két év után kiderül, nem működik a dolog? Lesz egy 19 éves munkanélküli F1-es versenyzőnk” – érvelt a finn.

Helmut Markóék mindazonáltal a kapott kritikák ellenére is hiszik, döntésük helyes volt. „Mások mindig az utánpótlás-nevelésről beszélnek. Mi meg is valósítjuk azt. Száz eurót teszek arra, hogy Verstappen az első versenytől kezdve tartani fogja a lépést Kvjattal! A Red Bull Ringen esőben hagytuk tesztelni őt egy Forma–Renault-autóval. Tíz kör után olyan köridőket futott vele, mintha soha életében nem is csinált volna mást” – dicsérte tehetségüket Marko.

A Red Bull többen amiatt is bírálják, hogy a programjukba felvett versenyzők közül sokakat szemrebbenés nélkül, több év nevelés és együttműködés után is nemes egyszerűséggel félreállítanak, ha nem elég jók, vakvágányra vezetve egész F1-es karrierjüket. Sébastien Buemi és Jaime Alguersuari után most Jean-Éric Vergne juthat hasonló sorsra – és akkor az F1 előtti kategóriákban pórul járó versenyzőkről (például Antonio Felix da Costa) még nem is beszéltünk.

Markónak viszont ezen bírálatokra is van válasza. „Nem tudom, miért zúdítanak a nyakunkba ennyi baromságot azon srácok miatt, akik kihullanak a programunkból. Ha el is hagynak minket, talán még akkor is keresnek párszázezer eurót, vagy versenyeznek máshol, ahol amúgy nem tennék. Közülük néhányról kiderült, nagyon jó versenyzők, de mi többre vágyunk a csak nagyon jónál. Ilyenből sok van. Tehát továbbra is megállás nélkül keresni fogjuk őket” – idézte a tanácsadó szavait a Motor Sport magazin.

Videók