F1: főhetnek a motorok Mexikóban?

A Mexikói Nagydíj nemcsak a versenyzők és a csapatok számára lesz olyan, mint egy ugrás az ismeretlenbe, hanem a motorkészítők számára is, akik egy teljesen új problémával szembesülnek majd a visszatérő aszfaltcsíkon – ez pedig a Renault szerint még az erőviszonyokra is hatással lehet.


Az Autodrómo Hermanos Rodríguez 23 éve nem adott otthont F1-es futamnak, az idei előtt pedig komoly ráncfelvarráson esett át, a pálya tehát „ismeretlen terep lesz” a királykategória számára. A helyszín egyik különlegessége a 2200 méteres tengerszint feletti magasság, amivel messze a többi Forma-1-es versenyhelyszín „előtt jár” (csak viszonyításként, az eddigi listavezető, a brazil pálya nem éri el a 800 métert sem). A mexikói futam helyszínén tehát ritkább a levegő, mint bármelyik a naptárban szereplő aszfaltcsíkén, ez pedig komoly kihívás elé állítja az erőforrásokat.

Igaz, hogy a turbómotorok teljesítménye ebben a magasságban nem csökken olyan mértékben, mint a szívóké, ehhez azonban a gyártóknak csúcsra kellene járatniuk a turbófeltöltőket. „A hűtés mindenképpen gondot okoz majd, hiszen a motorból ezúttal is ugyanakkora energia szabadul fel, ezzel viszont sokkal kevesebb levegőnek kell megbirkóznia” – magyarázza a Renault motormérnöke, Rémi Taffin. „A másik kérdéses pont a turbó, hiszen a megszokott teljesítmény eléréséhez nagyobb fordulattal kell pörgetnünk, amihez nem vagyunk hozzászokva! Persze rengeteg szimulációt elvégeztünk már, de tudjuk, hogy ismeretlen terepre foguk tévedni” – teszi hozzá.
 
 
A királykategória jelenleg érvényben lévő technikai szabályzata szerit a turbófeltöltők maximum 125 ezres percenkénti fordulaton működhetnek, a csapatok többsége azonban elővigyázatosságból mindössze 100 ezres fordulaton pörgeti őket, Mexikóban viszont a szóban forgó körülmények miatt közelebb kell kerülniük a határhoz, ami értelemszerűen hatással lehet az erőforrások megbízhatóságára. Taffin tehát azt sem zárja ki, hogy Mexikóban meglepő eredmények születnek, hiszen a gyártóknak most tényleg ki kell hegyezniük a hajtásláncok teljesítményét.
 
„Közelebb kell kerülni a határhoz, szóval lehetnek meglepetések. Ha egy csapat nem változtat a hűtési rendszeren, akkor időeredmények tekintetében lemaradhat. Ha nem tolja ki a turbó működésének határait, akkor pedig a teljesítmény terén veszít többet az ellenfeleknél. Még nem tudjuk, ki mennyire akar messzire menni. Úgy érzem, a turbófeltöltőket, amiket itt használunk a futam után fel is rakhatjuk a polcra, mert feszegetni fogjuk a határokat. Lehet, hogy péntek után katasztrofális lesz a hétvége. Ha valaki nem változtat a hűtésen, tudja, mi történhet és azt is, mit veszít, ha nem emel a turbó fordulatszámán!” – zárja gondolatát.
 

Videók