Szerkesztő: Nagy Benjámin
2017. 08. 18. 16:58

A csapatok féltve őrzik ezen adataikat, a német Auto Motor und Sport előtt viszont nincs lehetetlen. Az idei gépek összehasonlításából kiderül, a résztvevők mennyire eltérő koncepciót választottak 2017-ben.

 

Az alaposságáról ismert német szaklap minden év elején elvégez fotók alapján történő méréseket az F1-es versenygépekről, hogy megállapítsa, melyiket milyen hosszú tengelytáv, milyen hasmagasság és előredöntöttség jellemzi, s ebből következtetéseket vonjon les az egyes tervezők filozófiájával kapcsolatban. Miután az istállók az efféle adataikat hétpecsétes titokként őrzik, megszerzésükhöz hasonló „kémmódszerekhez” kell folyamodniuk, mint amilyeneket a csapatok is alkalmaznak egymás felmérésére. Fényképeket készítetnek, majd azokat speciális szoftverek segítségével elemezik, 25 milliméteres pontossággal megállapítva az egyes versenygépek paramétereit. A szaklap ezúttal azért végezte el a nyári szünet előtt újra méréseit, mert látni akarta, történtek-e jelentős változások az új szabályok miatt felgyorsult fejlesztési versenyben - írja az m4sport.hu. 

 

Ami az autók hosszát, pontosabban tengelytávját illeti, nincs jelentősebb módosulás. A Mercedesé a leghosszabb autó 3738 milliméterrel, őket pedig a Force India követi 3698-cal. Év elején még úgy kalkulált az Auto Motor und Sport, hogy a legrövidebb gép a Williamsé – a mostani mérésük alapján viszont három csapat is a grove-iak előtt jár. A Toro Rosso autója 3538, a Red Bullé 3539, a Sauberé pedig 3541 milliméter lehet. Az AMuS azt is megvizsgálta, az egyes autók első tengelye milyen távolságra van a karosszéria elülső végétől, attól a résztől, melyhez az orrkúpot csatlakoztatják. Minél kisebb ez a távolság, annál jobban próbálták megnyújtani a tengelytávot, és annál erősebb mértékben igyekeztek hátrébb tolni az autó tömegét.
 
 
 

F1: meglepő helyre térhet vissza a mezőny " AUTÓ-MOTOR › Forma 1

 

 

Ezen a téren is jelentős különbség mutatkozik a két bajnokaspiráns, a Mercedes és a Ferrari között. Miközben a németek első tengelye gyakorlatilag egy vonalban van a karosszéria végével, addig a vörösöknél a különbség 26 milliméter. Még extrémebb utat járt a Red Bull, amely mindenkinél nagyobb, 75 milliméteres távolságot hagyott a két pont között. Ez részben magyarázza, miért jellemző utóbbi két csapatra, hogy erőteljesebben terhelik az első gumikat, miközben az Ezüstnyilaknál inkább a hátsók állapotára kell nagyobb figyelmet fordítani. A tengelytáv persze nemcsak az egyensúlyra, az autók aerodinamikájára is hatással van (vagy fordítva…), ami pedig elvezet az autók hasmagasságának és előredöntöttségének kérdéséhez. Ezen a téren a két végletet a Mercedes és a McLaren jelenti. Előbbi gárdánál a padlólemez mindenkiénél  kisebb szöget zár be az aszfalttal, utóbbié pedig a legmeredekebben emelkedik hátrafelé. Ez a leszorítóerő előállításának eltérő módjáról, valamint a futóműhangolás különbségeiről is képet fest.
 
Minél meredekebb egy autó, annál nagyobb a légellenállása. A Mercedes ilyen téren előnyben van a többiekkel szemben. Érdekesség, hogy az éveken át legmeredekebbnek számító Red Bull idén jelentősen visszavett agresszivitásából ezen a téren, ami megmutatja, hogy Adrian Neweyék e módszerrel is próbálták kompenzálni a Renault lóerőhátrányát. A vízszintessel 2,05 fokot bezáró McLaren eközben extra hátrányt vállalt, mivel az egyenesekben nemcsak a Honda-motor „lassítja” autójukat, hanem a nagy légellenállás is. E döntésük meghozatalakor aligha számítottak arra, hogy az év első felében 70-90 lóerővel gyengébb motorjuk lesz a riválisoknál.
 
 

A 2017-es autók adatai (forrás: Auto Motor und Sport):

Csapat Tengelytáv Előredöntöttség Első hasmagasság Hátsó hasmagasság
Mercedes 3738 mm 0,90° 29 mm 86 mm
Force India 3698 mm 1,80° 18 mm 132 mm
Renault 3618 mm 1,50° 17 mm 109 mm
Ferrari 3595 mm 1,55° 17 mm 120 mm
Haas 3595 mm 1,15° 20 mm 92 mm
McLaren 3556 mm 2,05° 14 mm 137 mm
Williams 3552 mm 1,52° 18 mm 122 mm
Sauber 3541 mm 1,35° 23 mm 104 mm
Red Bull 3539 mm 1,58° 20 mm 123 mm
Toro Rosso 3538 mm 1,35° 25 mm 107 mm
 
 
Cimkék: f1

Legfrissebb híreink

22:55 - Fordított a Real, hengerelt idegenben a Pool - videó NEMZETKÖZI FOCI
21:47 - Szalah mintha a grundon lenne, olyan laza gólt lőtt - video NEMZETKÖZI FOCI
20:58 - Neymart 14 évesen tesztelte a Real, de... NEMZETKÖZI FOCI
20:39 - Thriller a litvánok ellen, egyre közelebb az Eb KÉZILABDA
20:11 - Kezdődik a gigászok csatája: a kezdőcsapatok NEMZETKÖZI FOCI
19:48 - Nem Zidane a hibás NEMZETKÖZI FOCI
19:12 - Fogadási csalásért csukhatják le az MU középpályását NEMZETKÖZI FOCI
18:17 - Vért izzad klasszis védőjével a Barcelona NEMZETKÖZI FOCI
17:10 - F1: íme, az első bemutatott 2018-as autó - képek, videó AUTÓ-MOTOR
16:56 - Téli olimpia: Bombameglepetésekkel rajtolt a férfi hokitorna JÉGKORONG
14:50 - Premier League: elképesztő összegért keltek el a tévés jogok NEMZETKÖZI FOCI
13:59 - Európa Kupa: fiatalít a magyar válogatott, íme a keret VÍZILABDA
13:36 - Tovább a hasít a Bundesliga, friss adatok a nézőszámokról NEMZETKÖZI FOCI
13:01 - Lassan eldől, ott lehet-e a sérült Neuer a vb-n? NEMZETKÖZI FOCI
12:22 - Guardiola elismerte, a Basel kettővel is mehetett volna NEMZETKÖZI FOCI
11:39 - Reakciók a Juventus-Tottenham BL-meccsről NEMZETKÖZI FOCI
11:00 - Ezt üzente Ronaldo a REAL-PSG előtt a hőbörgő szurkolóknak NEMZETKÖZI FOCI
10:12 - Eldőlhet Ambros Martín sorsa Győrben, a klub bejelentésre készül KÉZILABDA
09:24 - Nemzetek Ligája: van, aki szerint a magyar válogatott a favorit MAGYAR FOCI
08:53 - A legnagyobb riválisa edzőjével folytathatja Hosszú Katinka ÚSZÁS
08:24 - Kiderült, miért kellett a kórházban maradnia Mészöly Kálmánnak MAGYAR FOCI
07:53 - A szerdai sportműsor és televíziós közvetítések EZT LÁTOD ÉLŐBEN

Élő eredmények