Az új szabályok, melyekkel visszakaphatjuk a régi idők F1-ét

Közzétette az FIA a legfrissebb szabálymódosításokat a 2017-es szezonra. Visszatér a nehezen vezethető autók korszaka(?)!


 
Amellett, hogy a versenyautók kinézete, felépítése megváltozik, a Pirelli abroncsai pedig kiszélesednek, további változásokat is tartogat a következő szezon a Forma–1-ben. Az FIA nemrégiben elfogadta a csapatok javaslatára tett módosításokat – most pedig közzé is tette új szabályzatát.
 
Nő a versenyen maximálisan elfogyasztható üzemanyag mennyisége. Az elmúlt években jellemző 100 kilogrammos határt 105 kilogrammra emelték, reagálva a szélesebb gumik által jelentett nagyobb légellenállás problémájára. A mennyiséget a verseny rajtjától a célba érkezésig mérik, ám fontos, hogy az autók tankjában a leintés után a vizsgálatokhoz elegendő mennyiségű üzemanyag maradjon.
 
Már nincsenek „ingyen” motorcserék. A következő évtől nem lehet felhalmozni erőforrásokat oly módon, hogy a csapat egy büntetés alatt több cserét is végrehajt. Az új szabály kimondja: ha egy versenyző egy hétvégén belül egyszerre több motort is kap, a következő alkalommal az utoljára használt darabbal kell versenyeznie – a másik új egység használatáért annak legközelebbi bevetésénél újra büntetést kap, mintha akkor cserélt volna először.
 
Az új gumik körüli bizonytalanság miatt a Pirelli az első öt versenyen maga választ abroncsokat a csapatoknak. Valamennyi résztvevő azonos mennyiségű garnitúrát kap: 2 szettet a mindenkori legkeményebb, 4-et a közepes és 7-et a leglágyabb típusból.
 
 
Legálisan is lehet sisakfestést változtatni. Az FIA a megszokott dizájn jelentős mértékű változtatására hivatalosan is engedélyt ad, de csak egyetlen alkalommal a szezonon belül. Ez nemcsak egy adott hétvégére tesz lehetővé módosítást a versenyző számára, de arra is lehetőség nyílik, hogy év közben változtasson, azaz az új sisakja bevetése után már a második dizájnnal folytassa az évet.
 
Fokozott biztonság a boxutcában: a következő évtől valamennyi edzésen is minden szerelő számára kötelezővé teszik a sisakok és szemellenzők viselését, aki az autó körül dolgozik, amikor az beáll a garázs előtt kijelölt kerékcsere-területre.
 
Több esőgumi az utolsó edzésre. Amennyiben az időjárás indokolja, az FIA mostantól plusz esős gumiszetteket bocsáthat a csapatok rendelkezésére, hogy elkerülje a szabadedzés teljes unalomba fulladását. Az új szabály kimondja: „Amennyiben az első és a második edzés nem volt esős, a harmadikon viszont jó esély van arra, hogy az legyen, az FIA plusz köztes esőgumikat ad a versenyzőknek. Ilyen esetben egy köztes esőgumit az időmérő előtt vissza kell szolgáltatnia a gyártónak.”
 
Pontosítottak a „veszélyes kiengedés” eddig képlékeny fogalmán. „Az autókat nem lehet a garázsból vagy a kerékcsere helyéről olyan módon kiengedni, hogy azzal veszélyeztessék a személyzetet vagy más versenyzőket” – mondja a szabály szövege.
 
Álló rajtok a biztonsági autó után. Amennyiben eső miatt a biztonsági autó mögött kénytelen megkezdeni a versenyt a mezőny, a biztonsági fázis végén a versenyzők nem repülő, hanem álló rajttal kezdhetik meg a valódi küzdelmet: a biztonsági autó távozásával mindenki elfoglalja eredeti rajthelyét, majd következik a hagyományos indulás. Az előtte a biztonsági autó mögött megtett köröket ugyanakkor beleszámolják a teljes versenytávba.
 

Videók